Nieuws/Financieel
1483466606
Financieel

Albert Heijn en Jumbo veroveren marktaandeel op Plus, Coop, Deen en Dirk

DIEMEN (ANP) - Supermarktketens Albert Heijn en Jumbo hebben het afgelopen jaar marktaandeel gewonnen. Dat ging vooral ten koste van Superunie, waarbij onder meer Plus, Coop en Dirk van den Broek zijn aangesloten. Dat meldt marktonderzoeker NielsenIQ, tot voor kort Nielsen. Albert Heijn nam vorig jaar ook tientallen supermarkten over van Deen, dat onderdeel was van Superunie.

Albert Heijn blijft veruit de grootste supermarktketen van het land en heeft volgens cijfers van NielsenIQ 35,9% van de markt in handen. Dat was een jaar eerder nog 35%. Volgens Albert Heijn is 0,2 procentpunt van die groei te danken aan de overname van 38 Deen-supermarkten. Het marktaandeel van de grootste concurrent Jumbo steeg naar 21,8%, tegen de 21,5% van een jaar eerder.

Nederlandse supermarkten hebben in 2021 €44,6 miljard omzet gedraaid. Op vergelijkbare basis gaat het volgens NielsenIQ om een groei van 1,7%. In absolute zin daalde de omzet met 0,2% omdat 2020 een extra week had.

Sigaretten en bier

Supermarkten profiteerden onder meer van extra verkoop van sigaretten omdat door coronamaatregelen tabakszaken een tijd waren gesloten. Ook de verkoop van bier kreeg net als een jaar eerder een impuls, doordat consumenten meer thuis waren. Er werden ook meer kaarsen, batterijen en tijdschriften aan de man gebracht.

Supermarkten verkochten vorig jaar weer veel meer boodschappen via internet. De omzet online steeg met 30% naar €2,4 miljard. Thuisbezorgen is bij Albert Heijn inmiddels goed voor zo’n 10% van de totale omzet.

NielsenIQ verwacht dat 2022 een ’uitdagend jaar’ wordt, onder meer doordat prijsstijgingen onvermijdelijk lijken. „Alhoewel de omzet positief door prijsverhogingen beïnvloed zal worden, is het de vraag of consumenten evenveel blijven kopen”, stelt de marktonderzoeker in een toelichting.