Nieuws/Financieel
1508981311
Financieel

Hema trekt stekker uit samenwerking met Wehkamp

Na twee jaar samenwerking met het online platform van Wehkamp heeft winkelketen Hema besloten om de stekker er weer uit te trekken. Ook de relatie met de Franse supermarkten Franprix en Casino-Géant is voorbij.

Met Wehkamp was de samenwerking voornamelijk gericht om de non-foodproducten van Hema een breder platform te geven. Er kwam geen toelichting over waarom de wegen scheiden.

Hema benadrukt in een verklaring de focus te gaan leggen op de belangrijkste markten Nederland, België, Luxemburg en Frankrijk. Duitsland en Oostenrijk worden nog nader onder de loep genomen op het klantenpotentieel.

Eigen winkels

Saskia Egas Reparaz, ceo bij Hema, wijst op het belang op zich te gaan richten op de eigen winkels en online verkoopkanalen binnen de gekozen kernlanden. „Wij hebben onze gehele portfolio geëvalueerd. Door deze keuze te maken kunnen we groeikansen in de toekomst beter benutten.”

Vorig maand gaf Hema al aan om zich helemaal terug te gaan trekken uit Spanje. De zes winkels in dat land doen volgend jaar de deuren dicht. Uit het Verenigd Koninkrijk heeft de winkelketen zich deze zomer al teruggetrokken.

Verder liet de winkelketen nog weten om de samenwerking met Jumbo, waar Hema-producten in de schappen liggen, voort te zetten. De familie Van Eerd, eigenaar van Jumbo, nam Hema eind vorig jaar over.