Nieuws/Financieel

KLM-piloten kwaad om ’cadeautje’ cabinepersoneel

Door Yteke de Jong

Amsterdam - Piloten van luchtvaartmaatschappij KLM zijn woedend over het akkoord dat de KLM-directie heeft afgesloten met het cabinepersoneel.

„Elbers is een nat vloeitje, die bij de geringste druk toegeeft”, zo is te horen in pilotenkringen over president-directeur Pieter Elbers van KLM. Maandag wilde het cabinepersoneel dat aangesloten is bij FNV gaan staken, maar dat is door de voorlopige cao-afspraken van tafel. Zaterdag werd bekend dat de stewardessen er 3,5% structureel bijkrijgen. Ook gaat de bezuiniging van de personeelssterkte op 40% van de intercontinentale vluchten van tafel. Het voorstel moet nog goedgekeurd worden door leden. KLM reageerde niet op een verzoek om commentaar waar de besparing in de nieuwe afspraken zit.

Hogere kosten

De kosten gaan door het cabineakkoord bij KLM omhoog, terwijl het lastig is om deze door te berekenen aan de klant vanwege de moordende concurrentie. „De vlam kan zo maar in de pan slaan, omdat het akkoord geen enkele bezuiniging in zich lijkt te hebben. KLM deelt cadeautjes uit aan de cabine”, stelt een piloot. „Noodzakelijke hervormingen worden nu weer een paar jaar naar achter geschoven."

De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) is een paar jaar geleden aandeelhouder van KLM geworden, hoewel deze nog steeds aandelen en een zetel als niet-uitvoerend bestuurder tegoed heeft in de moedermaatschappij Air France KLM. Over het aantal is ruzie uitgebroken, omdat KLM vorig jaar minder aandelen heeft geleverd dan is afgesproken.

Winstdeling

Het idee is dat de werknemers van KLM zouden profiteren van betere prestaties via een winstdelingsregeling. Daar lijkt de directie nu af te stappen, tot woede van de piloten.

„De wil om gelijke bezuinigingen bij alle werknemers te behalen bij de directie is verdwenen. Een onbalans in geleverde bezuinigingen en niet geleverde afspraken zal moeten worden hersteld door KLM”, zegt voorzitter Arthur van den Hudding van de VNV zaterdagavond in een brief aan leden. Die wil niet reageren. Twee weken geleden hintte de VNV al op een staking. Een pilotenstaking is ingrijpender voor KLM, omdat een vliegtuig zonder piloot niet kan vertrekken.

Motor

De afgelopen jaren hamerde de KLM-directie op productieverhoging, waardoor KLM de motor is geworden waar de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie momenteel op draait. KLM heeft volgens insiders vorig jaar een recordwinst heeft gedraaid op operationeel vlak. Deze zijn echter grotendeels te danken aan de lage olieprijs, die de afgelopen tijd weer omhoog klom. „De directie vindt het kennelijk niet nodig om het dak verder te repareren nu het mooi weer is”, zegt een andere piloot.