1518517
Ondernemen

STARTER VAN DE WEEK BartsParts vindt en verkoopt

Hub voor oude onderdelen

Arno Verkleij biedt incourante onderdelen van oude landbouwwerktuigen online aan.

Arno Verkleij biedt incourante onderdelen van oude landbouwwerktuigen online aan.

Sassenheim - Onderdelen van oude landbouwwerktuigen liggen vaak stof te vangen bij dealerbedrijven. De oude machines zijn echter nog volop in gebruik. Maar als er zich een gebrek voordoet, zijn de juiste onderdelen lastig te vinden. Arno Verkleij brengt met BartsParts vraag en aanbod bij elkaar.

Arno Verkleij biedt incourante onderdelen van oude landbouwwerktuigen online aan.

Arno Verkleij biedt incourante onderdelen van oude landbouwwerktuigen online aan.

Verkleij stond jarenlang aan het roer bij een dealerbedrijf voor tuin- en parkmachines. De incourante onderdelen stapelden zich daar op. „Je houdt onderdelen op de plank voor klanten die voor een reparatie komen. Maar in de loop van de jaren stappen ze over op nieuwe machines en verkopen ze het oude materiaal.”

De oud-directeur kwam op het idee om de incourante onderdelen online aan te bieden. Hij bracht het in de praktijk nadat zijn bedrijf noodgedwongen werd overgenomen door een concurrent.

„Het idee is niet nieuw”, geeft Verkleij toe. „Er bestaan al online marktplaatsen voor onderdelen. Kopers en verkopers moeten meestal zelf zorgdragen voor betaling en verzending. BartsParts neemt dat grotendeels uit handen.”

Onderhoudsbedrijven die hun incourante voorraad aanbieden moeten hun onderdelenlijst uploaden. Verkleij weet dat dit niet voor elk bedrijf eenvoudig is. „Niet elke dealer houdt zijn voorraad even gestructureerd bij. Verkoop via BartsParts kan reden zijn om dit wel te gaan doen.” Aan deelname zijn geen kosten verbonden. Pas bij verkoop van een onderdeel moeten ze een percentage afdragen.

De verkoper mag zijn prijs niet helemaal zelf bepalen. „Hij moet een korting van minimaal vijftien procent verstrekken op de bruto inkoopprijs. De goedkoopste aanbieder laten we als eerste zien.”

Voor het bepalen van de nettoprijs werkt het platform nu met een vaste marge. Sommige onderdelen zijn echter lastiger te krijgen dan anderen. „In de toekomst willen we met big data voorspellen welke onderdelen schaars en gewild zijn. Die kunnen we dan voor een hoger bedrag verkopen”, aldus Verkleij die belooft dat ook aanbieders daarvan gaan profiteren.

Zodra een koper zich meldt voor een onderdeel, koopt BartsParts het betreffende item van de aanbieder en stuurt hem een verzendlabel. „We willen de drempel zo laag mogelijk maken. De verkoper hoeft slechts het onderdeel in een doos te stoppen, het verzendlabel erop te plakken en op de balie te leggen. Onze koerier haalt het op en zorgt dat het bij de koper terechtkomt.”

De logistiek vormt de grootste uitdaging. „Voor webwinkels die met één verzendadres werken zijn er diverse betaalbare oplossingen. Wij werken met wel zestig verschillende adressen.” Hoewel Verkleij streeft naar een wereldwijde dekking, focust hij zich daarom nu vooral op Europa. „Dat is logistiek gezien het makkelijkst.”