Nieuws/Financieel
1520453
Financieel

Tik voor Philips Lighting na winstalarm concurrent

De productie van gloei- en ledlampen kwam in 2016 op eigen benen te staan toen Philips besloot verder te gaan als  consumer-healthcare  concern.

De productie van gloei- en ledlampen kwam in 2016 op eigen benen te staan toen Philips besloot verder te gaan als consumer-healthcare concern.

Philips Lighting zet een controversiële stap door te snijden in zijn onderzoeksafdeling in Eindhoven. Een winstwaarschuwing van de Amerikaanse concurrent Acuity Brands zette het aandeel dinsdag verder onder druk.

De productie van gloei- en ledlampen kwam in 2016 op eigen benen te staan toen Philips besloot verder te gaan als  consumer-healthcare  concern.

De productie van gloei- en ledlampen kwam in 2016 op eigen benen te staan toen Philips besloot verder te gaan als consumer-healthcare concern.

Er worden 118 van de ruim 350 arbeidsplaatsen geschrapt. De ingreep is volgens het bedrijf zelf bedoeld om de onderzoeksafdeling efficiënter en doelmatiger te maken. Critici zien er vooral een op de korte termijn gerichte kostenbesparingsoperatie in.

De verzelfstandigde lichtdivisie van Philips richt zich tegenwoordig naar eigen zeggen sterk op het internet of things en slimme verlichtingssystemen. De banen die komen te vervallen zijn functies die daar minder relevant voor zijn, verklaarde het bedrijf na berichtgeving door het Eindhovens Dagblad.

Concurrent waarschuwt

De ondernemingsraad van het bedrijf moet zich nog buigen over de ingreep, maar vakbond FNV noemt de ontslagen ’dramatisch’. Philips’ lichtdivisie hoestte traditioneel een derde van de kosten van het onderzoekslaboratorium op, terwijl de meeste inspanningen de medische tak - dat nu als Royal Philips door het leven gaat - ten goede kwamen.

Philips Lightings belangrijkste Amerikaanse concurrent, Acuity Brands, kwam dinsdag met een forse winstwaarschuwing, die het bedrijf toeschreef aan tegenvallende marktomstandigheden. Beleggers zetten ook Philips Lighting daarom ruim 3% lager, op een slotkoers van €30,87.

De netto kwartaalwinst van Acuity Brands zakte van $81,7 miljoen naar $71,5 miljoen. Het aandeel daalde krap 10%.