Nieuws/Financieel
1523188
Financieel

Crowdfunden bij meer geldschieters in ruil voor aandelen

Techbedrijf krijgt vrienden

Investeerder Chris Thomas helpt techbedrijven met crowdfunding in ruil voor aandelen.

Investeerder Chris Thomas helpt techbedrijven met crowdfunding in ruil voor aandelen.

Amsterdam - Ondernemers die groeien en meer nodig hebben dan een ton kijken vaker naar crowdfunding. Ze bieden soms aandelen aan in ruil voor kapitaal van investeerders. Aanbieder Symbid begon met deze financieringsvorm, ook Seedr groeit snel. Concurrent Eureeca zet nu zijn netwerk van internationale investeerders in.

Investeerder Chris Thomas helpt techbedrijven met crowdfunding in ruil voor aandelen.

Investeerder Chris Thomas helpt techbedrijven met crowdfunding in ruil voor aandelen.

Deze beleggingsonderneming, sinds oktober vorig jaar werkend met een FCA-vergunning voor Europa, is in Nederland een van de bruggen tussen ondernemers en geldschieters. Investeerders kopen hiermee aandelen in de kredietwaardige mkb-bedrijven, vaak in technologie.

De traditionele crowdfunder koos voor zijn start-up juist nog voor kleinere leningen bij bekenden van de ondernemer. Met de nieuwere vorm van crowdfunding speelt Eureeca net als Symbid en anderen de centrale rol. Eureeca’s experts doen namens hun 14.500 investeerders, net als die van Symbid en Seedr, zelf bij het bedrijf eerst een boeken- en paspoortcheck en de controles bij de KvK. Zoals ze aan de andere kant de check doen bij de investeerders, die in ruil voor hun geld aandelen en een stuk van de bedrijfswinst krijgen.

Risico’s en winst

Als die winst tenminste wordt gemaakt. „Deze financiering kent inderdaad risico’s. Maar ook de kans om mee naar de top door te groeien. Als het goed gaat maak je het succes helemaal mee”, zegt medeoprichter Chris Thomas van Eureeca.

Deze buitenlandse crowdfunder met aandelen sprong voor techbedrijven in een gat: de iets grotere ondernemer en investeerder bij elkaar brengen blijkt in Nederland nog lastig. ,,Iedereen jaagt net als Eureeca vooral op kapitaal tussen €250.000 en €3 miljoen”, zegt een financier die anoniem wil blijven.

De beste bedrijven krijgen momenteel niet altijd het geld van banken en professionele verstrekkers, zeg Thomas, zelf voormalig zakenbankier. ,,Wel de bedrijven die het beste weten hoe ze de fondsenwerving aanpakken. Dit is een wedstrijd. Helaas. Toch kun je in deze wereld maar beter leren hoe je dat geld ophaalt als je wilt groeien.”

Meer geslaagde campagnes

Afgezet tegen bankfinanciering gebruiken weinig Nederlandse ondernemers deze vorm. „Ook Nederlandse investeerders die grotere bedragen willen plaatsen, blijken zich toch liever lokaal te oriënteren Dat geldt andersom ook voor ondernemers die geld zoeken”, zo verklaart Jeroen Bontje van concurrent Symbid het gat. Het aantal geslaagde investeringscampagnes per jaar groeit volgens hem wel steeds sneller.

Anders dan de ingelegde honderd euro door vrienden voor de leuke nieuwe pizzabakker op de hoek, doen investeerders bij crowd-durfkapitaal voor tientallen jaren mee.

De Nederlandse 3D-metaalprinter Mundo 3D, taxibedrijf Cabture en online-videodienst Arrow.tv stapten wel bij Eureeca in. ,,We zijn de argwaan van drie, vijf jaar geleden wel voorbij”, meent Thomas. Achter Eureeca komen volgens hem nog meer Britse durfkapitalisten naar Nederland voor dit type crowdfunding.

Internationaal groeien

Eureeca begeleidt de aanvraag-op-maat tegen betaling. Met het stempel van Eureeca erop, inclusief accountantsverklaringen, is de drempel om geld op te halen bij aangesloten investeerders veel lager, stelt Thomas.

,,Deze financieringsvorm is zeker niet voor alle bedrijven geschikt. Als je als ondernemer je voorraden wilt financieren, zou ik daarvoor gewoon een lening afsluiten. Wil je internationaal doorgroeien, dan zijn deze investeerders die jaren met je mee willen belangrijker.”

Tijdens die aanvraag doet de ondernemer er goed aan hun leveranciers en bedrijfscontacten te bewegen aandeelhouder te worden. Hetzelfde doet de investeerder met zijn netwerk. Thomas: ,,Dit blijft de kracht van crowdfunding: het is in jouw belang zoveel mogelijk mensen die je vertrouwt enthousiast te maken.”

Zakt het bedrijf ineen, dan bezit de investeerder waardeloze aandelen. Thomas: ,,Die investeerder is er alles aan gelegen het bedrijf te laten groeien. Ze delen dus doorlopend hun kennis. Uit eigen belang.”