Nieuws/Financieel

Column: Maker van sneeuwscooters nader bekeken

Polaris

Polaris is een vooraanstaande producent van onder meer sneeuwscooters en motorfietsen. Het Amerikaanse bedrijf is innovatief, heeft een sterk management en is goed winstgevend. Een nadere analyse maakt duidelijk in hoeverre de aandelen aantrekkelijk zijn.

Polaris

Polaris – genoemd naar de poolster - werd in 1954 opgericht in Roseau (Minnesota) door Allen Hetteen, Edgar E. Hetteen en David Johnson. Sinds 22 december 1994 is Polaris beursgenoteerd. Polaris ontwerpt, ontwikkelt, fabriceert en verkoopt sneeuwscooters, motorfietsen, on en off-road voertuigen en vele accessoires via onafhankelijk dealers voor recreatief, militair en zakelijk gebruik. Hoewel Edgar Hetteen, een van de oprichters, wordt gezien als de grondlegger van de snowmobiel industrie (hij richtte ook Arctic Cat Inc. op) wordt het meeste geld verdiend met off-road voeruigen. Polaris is in dit segment ook de onbetwiste marktleider. 74% van de omzet komt van de off-road voertuigen en de sneeuwscooters, 16% van de motorfietsen en 10% van de overige bedrijfsonderdelen, waaronder reserve-onderdelen, kleding en accessoires. Het grootste deel van de omzet komt nog altijd uit de Verenigde Staten (79%). Polaris is ook voor een klein deel actief in de oorlogsindustrie via Polaris Defense. Sommige producten zijn elektrisch aangedreven. Voertuigen van Polaris kunt u tegenkomen in de sneeuw, in moerasgebieden, bossen of bergen, op boerderijen, maar ook op golfbanen en in resorts en pretparken.

Marktpositie

De concurrentiepositie van Polaris is sterk. Naast de vele patenten beschikt Polaris over prachtige merknamen en op het gebied van off-road voertuigen is het de onbetwiste nummer 1. De groei van Polaris vindt organisch plaats, maar het bedrijf weet ook regelmatig te profiteren van aantrekkelijke overnames. Op het gebied van motoren is Polaris de nummer 2, na Harley-Davidson, dat ca. 50% van de Amerikaanse markt in handen heeft. De klant tevredenheid bij Polaris is echter groter, zo blijkt uit recent onderzoek. Polaris is begonnen met de ontmanteling van haar motorfietsen van het merk “Victory” ten gunste van haar andere merk “Indian”. Polaris besteedt jaarlijks veel geld aan research en development en innovatie, waarbij met name veiligheid hoog in het vaandel staat. Ook op het terrein van de sneeuwscooter is Polaris de nummer 2 met een marktaandeel van 33% na BRP dat een marktaandeel heeft van 47%.

Bedrijfscijfers en waardering

De beurswaarde van Polaris bedraagt $7,9 miljard. De omzet 2016 bedroeg ruim $4,5 miljard en de netto winst $213 miljoen. De langlopende schulden namen in 2016 met bijna 700 miljoen dollar toe tot $1,25 miljard, voor namelijk veroorzaakt door de overname van Transamerican Auto Parts Automotive Holdings LLC.

Op 30 januari presenteert Polaris de jaarcijfers over 2017.

De door Syb van Slingerlandt gemaakte waardering en zijn overwegingen vindt u hier.

Kansen en bedreigingen

Polaris bewandelt van oudsher meerdere wegen om te groeien: o.a. door innovatie, het aanboren van nieuwe markten, introductie van nieuwe technologieën en het verwerven van nieuwe merken en bedrijven. Het grootste potentieel is ongetwijfeld te vinden in internationale expansie. Echter de uitgebreide en kostbare product terugroepacties en service bulletins die in 2016 plaatsvonden en die zowel klanten als dealers, werknemers en het bedrijf zelf hebben getroffen, hebben Polaris gedwongen haar bedrijfsprocessen nog eens grondig te herzien. Polaris kan het zich niet permitteren haar engineering, operationele en supply chain processen niet op een hoog niveau te hebben. Om dat te verbeteren is daar in 2017 hard aan gewerkt en dat heeft tezamen met een toename in verkopen geleid tot een forse stijging van de beurskoers; van een laagste koers op 16 september 2016 van $ 70,14 tot een koers van $125,20 bij sluiting van de beurs op 5 januari 2018. De recente belastingplannen van president Donald Trump kunnen van positieve invloed zijn op de winstgevendheid van Polaris.

Toch zijn er ook bedreigingen voor Polaris. Polaris is een cyclische industrie. Bij een stagnatie in de economie is Polaris één van de eerste bedrijven die de terugval in het bestedingspatroon van de consument zal merken. De financiële claims kunnen groot zijn als er ongelukken gebeuren met voertuigen van Polaris als gevolg van geconstateerde gebreken in de producten en kunnen terugroepacties en reparatiekosten ten gevolge daarvan een negatieve invloed hebben op het bedrijfsresultaat. Hoewel Polaris het grootste deel van haar omzet haalt in de Verenigde Staten zijn koersfluctuaties van de verschillende valuta ook van invloed op het bedrijfsresultaat.

De productiefaciliteiten van Polaris liggen verspreid over de Verenigde Staten en ook daarbuiten. Daarnaast is Polaris afhankelijk van de prestaties van vele toeleveranciers en een beperkt aantal financiers voor de dealers en de klanten. Polaris ondervindt hevige concurrentie van andere bedrijven, zoals Can-Am en Arctic Cat, die soms een groter onderzoeks- en marketing budget hebben. Met name de afzet van sneeuwscooters is sterk afhankelijk van de weersomstandigheden.

Management

Over het management van Polaris kunnen we tevreden zijn. Scott W. Wine (50) maakt sinds 2008 deel uit van het bestuur en is sinds januari 2013 bestuursvoorzitter. De heer Wine is afkomstig van United Technologies Inc. en werkte daarvoor bij Danaher en Honeywell Aerospace. Hij heeft uitgebreide ervaring met mergers and acquisitions in de V.S., Europa en Azië. Hoewel het management slechts een beperkt deel van de aandelen bezit (2,2%) kunnen we het management gerust aandeelhoudervriendelijk noemen en heeft het een duidelijke focus op kostenbeheersing en innovatie. Er zijn heldere doelen voor de toekomst. Het management streeft naar een omzet van 8 miljard dollar in 2020 en een netto marge van ten minste 10%.