null De Franse minister Bruno Le Maire, tevens aandeelhouder, zei dinsdagavond dat nationalisatie van Air France KLM nog niet aan de orde is. Minister Hoekstra (Financiën), de tweede aandeelhouder, wil het voortbestaan van het routenetwerk van KLM op Schiphol borgen. Tegelijkertijd willen de Fransen dat Nederland gaat meebetalen aan een herkapitalisatie. „Maar daar wint KLM weinig mee in de huidige opzet”, zegt luchtvaartadviseur Ruud Jansen. „De druk vanuit Parijs op routes, banen, de mogelijke verkoop van de onderhoudsdivisie en het weghalen van Transavia blijft. Dat wordt niet opgelost met een aandelenemissie van Air France KLM. De afgelopen jaren zijn wat dat betreft een perfecte illustratie.” Kas overhevelen De Tweede Kamer besloot in 2018 dat het kabinet moest vastleggen dat er geen sprake kon zijn van overheveling van kas, routes, banen en het hoofdkantoor van KLM. Dit staat echter niet zwart op wit, behalve dat de opzegtermijn van de zogeheten staatsgaranties naar vijf jaar is gegaan. Minister Hoekstra liet een paar weken geleden in het midden of KLM de vliegmaatschappij zou moeten zijn die het internationale bestemmingennetwerk vanaf Schiphol verzorgt. KLM staat voor strategische keuzes, al dan niet gedwongen door ’Parijs’, die van KLM de ’economische’ divisie wil maken. Corona kan dat proces versnellen. „Als er minder zakelijke reizigers zijn, wordt het voor KLM moeilijker om op prijs te concurreren met bijvoorbeeld prijsvechters”, zegt luchtvaarteconoom Rogier Lieshout van SEO Onderzoek. „Aan de operationele kant zal KLM wellicht de businessclass in grote toestellen verkleinen en meer inzetten op premium economy.” Dat kan ten koste gaan van het doel dat Hoekstra heeft, namelijk het internationale netwerk van KLM op Schiphol. „Het is een politieke keuze geworden of KLM het overleeft”, zegt voorzitter Reinier Castelein van vakbond De Unie. „Als KLM afzakt tot een vakantievlieger, dan raakt Schiphol bestemmingen kwijt en daarmee economische waarde voor Nederland. Er zal nog veel wapengekletter met Parijs aan te pas komen om dit veilig te stellen. Daar moet Hoekstra zich op richten, in plaats van op de piloten van KLM.” Bij Air France zijn tot nu toe slechts 1500 banen verdwenen, op een personeelsbestand van ruim 40.000 man. Daarmee blijft de Franse divisie achter bij KLM, maar ook bij de concurrentie. Bronnen melden aan De Telegraaf dat er bij KLM in totaal 7000 banen moeten verdwijnen. Dat zou 2000 extra zijn op de al aangekondigde 5000 banen. KLM stelt dat begin volgend jaar duidelijk wordt hoeveel banen verdwijnen. Geloofwaardig „De vaste kosten van Air France KLM liggen te hoog, die moeten omlaag. Het bedrijf moet met een geloofwaardig verhaal komen naar de markt indien ze nieuw kapitaal gaat ophalen”, zegt voorzitter Paul Koster van de Vereniging van Effectenbezitters. Air France KLM stelt in een reactie dat ook aan Franse zijde de kosten structureel omlaag zullen gaan, maar hoe blijft onduidelijk. Luchtvaartadviseur Jansen ziet KLM overleven, als het juridisch uit de combinatie wordt gehaald. Expansie van KLM is in de huidige constellatie lastig, omdat KLM en Air France de kilometers verdelen volgens een bepaalde sleutel. Toen KLM afgelopen jaren dankzij meer gewerkte uren groeide, vonden Franse piloten dat oneerlijk. Aan deze afspraken is niets gedaan. „De grootste klapper voor KLM is een uniforme vloot en veel meer gevlogen kilometers. Met meer omzet en relatief lagere kosten, is KLM spekkoper”, zegt Jansen.