Financieel/Ondernemen

Cycle of Rituals innoveert sector

As verstrooien met ritueel

1 / 2

NIJMEGEN - Steeds meer mensen kiezen ervoor na hun dood gecremeerd te worden. Het verstrooien van de as gaat meestal met weinig rituelen gepaard. Het Nijmeegse bedrijf Cycle of Rituals brengt vernieuwing in de uitvaartbranche met de Tolad, een aluminium staf om de as op een mooie subtiele manier te verstrooien.

1 / 2

„Nabestaanden hebben vaak wel behoefte aan rituelen, maar die worden bij verstrooien niet geboden”, vertelt Wout Brink van Cycle of Rituals. „De as wordt vaak uitgestrooid op een strooiveld, soms is de familie daar niet eens bij.”

Brink is niet afkomstig uit de uitvaartbranche. Ontwerper Eric Tibosch kreeg het idee om meer te doen met verstrooiing en samen met investeerder Bart Stok keken ze naar de mogelijkheden.

„Al snel waren we het erover eens dat de as tijdens een wandeling verstrooid moest worden. Wandelen maakt praten makkelijk, ook voor mensen die bij een dienst niet snel het woord zullen nemen.”

Verder moest het verspreiden op een makkelijke manier gebeuren. „Via een urn kan het lastig zijn. Niemand wil dat het misgaat zoals in cultfilm The Big Lebowski”, aldus Brink verwijzend naar de scene waarbij The Dude de as van zijn overleden vriend Donny in het gezicht krijgt.

De Tolad (Totem Of Life And Death) is een lange holle aluminium staf met een harmonicamechanisme aan de onderkant. De as komt vrij door de staf tegen de grond te drukken. „Hoe harder je drukt, des te meer er uitgaat. Op die manier kunnen nabestaanden zelf bepalen of ze een lange of korte wandeling willen maken. Ook is het mogelijk de as op verschillende plekken te verstrooien.”

Nabestaanden kunnen de gelopen route via een bijbehorende app bijhouden en op een persoonlijke beveiligde herdenkingspagina plaatsen. Naar wens kan deze pagina aangevuld worden met teksten, foto’s en muziek.

Standaard verschijnt een foto, naam en datum op de Tolad en tegen een meerprijs kunnen er rondom extra foto’s, tekeningen of teksten opgedrukt worden. Daarnaast zijn er accessoires beschikbaar om de staf na de verstrooiing een functie te geven in huis of tuin, zoals bevestigingsbeugels, ringen en plateaus om bijvoorbeeld een foto of kaars neer te zetten.

Het product verschijnt op 1 januari officieel op de markt. Brink hoopt er in het eerste jaar zo’n vijfhonderd te verkopen. „Mensen moeten eerst aan het idee wennen.” Wel denkt hij al aan uitbreiding naar de Verenigde Staten en Groot-Brittannië. „Op beurzen hebben distributeurs al interesse getoond, maar ik wil eerst kijken hoe het in Nederland loopt. Bovendien hebben we voor internationale uitrol een extra investeerder nodig.”