Financieel/Ondernemen

#DOORBREKER Derk van der Have van vervoersplatform Brenger

Lift regelen voor kast naar koper

Door Gabi Ouwerkerk

Derk van der Have en Wisse Koedam (r) hebben een vervoersplatform opgezet voor grote goederen.

Derk van der Have en Wisse Koedam (r) hebben een vervoersplatform opgezet voor grote goederen.

Brenger

Amsterdam - Heb je eindelijk na maanden zoeken de perfecte kast gevonden, staat ie in Groningen. Niet handig als je in Amsterdam woont. De kosten voor het vervoer lopen snel op. Zeker als je een bestelbus of aanhanger moet huren.

Derk van der Have en Wisse Koedam (r) hebben een vervoersplatform opgezet voor grote goederen.

Derk van der Have en Wisse Koedam (r) hebben een vervoersplatform opgezet voor grote goederen.

Brenger

De dienst Brenger biedt een betaalbaar alternatief en kan ook bijdragen aan een beter milieu. „We richten ons op bestuurders die de route toch al rijden”, vertelt oprichter Derk van der Have. „Als ze ruimte over hebben in hun bestelbus, kunnen ze op die manier een extra zakcentje verdienen. We zorgen er daarmee ook voor dat er minder auto’s de weg opgaan.”

Het begon allemaal met de schoonmoeder van medeoprichter Wisse Koedam die haar mobiele telefoon ergens had laten liggen. „Hij belde mij met de vraag of er geen app was om in contact te komen met iemand die binnenkort van Doetinchem naar Utrecht moet?” Die konden de vrienden niet vinden dus besloten ze er zelf mee te starten.

„We kwamen er wel al vrij snel achter dat mobieltjes niet echt geschikt waren voor de dienst”, geeft Van der Have toe. „Mensen willen hun telefoon vaak direct terug hebben. Onze dienst richt zich op spullen waar minder haast bij geboden is.” Het gaat dan vooral om grote goederen, zoals kasten, banken en fietsen die particulieren niet via de grote postbedrijven kunnen versturen.

Mensen die vervoer zoeken voor grote goederen plaatsen op de site van Brenger een bezorgopdracht. Ze zien dan direct hoeveel het gaat kosten. Zo zijn Amsterdammers die een kast uit Groningen willen laten overkomen €74,40 kwijt. „Dat lijkt misschien een hoog bedrag, maar dat valt mee als je kijkt naar wat je alleen al aan benzine kwijt bent als je er zelf heen moet rijden.”

De dienst is in oktober 2016 live gegaan en is inmiddels goed voor zo’n vijftig opdrachten per dag. Van der Have verwacht dat dit aantal de komende tijd flink gaat toenemen. „Over twee jaar is dit de nieuwe manier van bezorgen, ook in het buitenland.”