Nieuws/Financieel
1578220657
Financieel

CBS: consumentenvertrouwen flink gedaald sinds oorlog in Oekraïne

Lege schappen zonder zonnebloemolie bij een Jumbo supermarkt. Vanwege de oorlog in Oekraïne worden verschillende producten schaars en stellen supermarkten een quotum in om hamsteren te voorkomen.

Lege schappen zonder zonnebloemolie bij een Jumbo supermarkt. Vanwege de oorlog in Oekraïne worden verschillende producten schaars en stellen supermarkten een quotum in om hamsteren te voorkomen.

DEN HAAG - De stemming onder consumenten in Nederland is sinds de Russische inval in Oekraïne flink verder verslechterd. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) zakte de graadmeter waarmee het vertrouwen wordt gemeten bijna naar het laagste niveau ooit. Alleen in februari en maart 2013 lag het vertrouwen lager.

Lege schappen zonder zonnebloemolie bij een Jumbo supermarkt. Vanwege de oorlog in Oekraïne worden verschillende producten schaars en stellen supermarkten een quotum in om hamsteren te voorkomen.

Lege schappen zonder zonnebloemolie bij een Jumbo supermarkt. Vanwege de oorlog in Oekraïne worden verschillende producten schaars en stellen supermarkten een quotum in om hamsteren te voorkomen.

Consumenten in Nederland werden al maanden op rij steeds somberder. Dat kwam omdat de prijzen sterk stegen en het leven duurder werd. In het consumentenvertrouwen van maart speelt volgens het CBS voor het eerst de oorlog in Oekraïne mee. Daardoor is de inflatie in Europa alleen nog maar verder omhoog gegaan.