Financieel/Geld

Tien woorden die écht niet meer kunnen op LinkedIn

In Nederland telt LinkedIn zo’n zeven miljoen profielen.

In Nederland telt LinkedIn zo’n zeven miljoen profielen.

REUTERS

Amsterdam - Ben je vakkundig, gemotiveerd en verantwoordelijk? Succes met het vinden van een baan: zo veel mensen gebruiken die woorden tegenwoordig op LinkedIn, dat ze totaal niet meer opvallen bij recruiters.

In Nederland telt LinkedIn zo’n zeven miljoen profielen.

In Nederland telt LinkedIn zo’n zeven miljoen profielen.

REUTERS

Volgens de zakelijke netwerkwebsite is vandaag de drukste dag van het jaar. Nadat ze zich op nieuwjaarsdag hebben voorgenomen om nu écht hun droombaan te vinden, gaan talloze werkenden en werkzoekenden in de derde week van januari aan de slag met het bijwerken van hun LinkedIn-profiel.

Daarbij noemen ze zichzelf zo vaak ’gespecialiseerd’, ’ervaren’ en ’vakkundig’, merkt LinkedIn op, dat geen hr-medewerker er nog op aanslaat. Na die top drie volgen ’gepassioneerd’, ’innovatief’ en ’expert’. Ook ’creatief’, ’leiderschap’, ’gemotiveerd’ en ’verantwoordelijk’ staan nog in de top tien van buzzwoorden.

Wie die woorden uit de top tien nog durft te gebruiken, is als de autodealer die ermee adverteert dat zijn wagens vier wielen en een motor hebben, zegt personal branding-coach Cees Harmsen. „Het zou gek zijn als je als professional niet vakkundig en gemotiveerd bent.”

Naast de drie woorden die nieuw zijn in de top tien – waaronder dus ’vakkundig’ met stip op drie – zijn er ook woorden minder alomtegenwoordig geworden. Met ’gefocust’ en ’gecertificeerd’ vallen banenzoekers iets meer op dan voorheen. Het woord ’strategisch’ is na vijf jaar ook uit de lijst verdwenen.