Financieel/Geld
1594261133
Geld

Kadaster rekende te hoge tarieven aan burgers

Amsterdam - Het Kadaster rekende te hoge tarieven voor diensten aan burgers en bedrijven, zoals het opvragen van informatie over een huis. Dat concludeert de Algemene Rekenkamer, die de overheidsdienst op de vingers tikt.

De dienst hanteerde hogere prijzen voor diensten om andere zaken te kunnen financieren. Dat is echter tegen de begrotingsregels van de overheid.

Begin dit jaar werden de diensten van het Kadaster 5% duurder. Daarvan was 3% een inflatiecorrectie, 2% een ’algemene verhoging’. Daarvan wordt de reden niet uitgelegd. Het tarief om online informatie over een huis op te vragen steeg zelfs met ruim 13%, naar €2,95.

Prijsverhoging

Volgens de Algemene Rekenkamer waren de prijsverhogingen helemaal niet nodig, omdat de dienst voldoende geld ophaalde om de prijzen juist te verlagen. De dienst heeft een groter eigen vermogen dan is voorgeschreven.

Voor 84% wordt de dienst gefinancierd uit de tarieven voor diensten, de rest komt uit de rijksbegroting en een klein deel komt uit verdiensten door nevenactiviteiten. Het Kadaster mag de betalingen van burgers en bedrijven niet aanwenden voor zaken die uit de rijksgelden betaald moeten worden, en dit is wel gebeurd. De tarieven voor burgers en bedrijven mogen hooguit kostendekkend zijn.

Vanwege de krapte op de arbeidsmarkt heeft het Kadaster de afgelopen drie jaar veel externe krachten moeten inhuren. Dat heeft de overheidsdienst veel geld gekost.

safe-and-fast iconVeilig betalen
box icon14 dagen bedenktijd
safe-and-fast iconVeilig betalen
box icon14 dagen bedenktijd