Financieel/Geld
1594845170
Geld

’Nieuwe banken schenden privacywetgeving’

De Bunq app ging in 2015 van start

De Bunq app ging in 2015 van start

Haarlem - Niet elke bank die internetbankieren aanbiedt, neemt het even nauw met de privacywetgeving. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond onder dertien banken. Vooral de jongere banken, zoals Bunq en Revolut, scoren matig tot slecht op het gebied van privacy.

De Bunq app ging in 2015 van start

De Bunq app ging in 2015 van start

De Bunq-app communiceert bijvoorbeeld met Amerikaanse mobiele marketing bedrijven zonder dat te vermelden, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Volgens de bank is dit nodig om de app en website te verbeteren en worden de gegevens niet aan derden verkocht.

Andere nieuwe banken met een bankierenapp, zoals N26 en Revolut hebben ook een open lijntje in de app naar marketingbureaus.

Wat meer gevestigde banken, zoals ING, ABN Amro en Rabobank scoren wel goed op het gebied van privacy.

Kwalijk

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, noemt het „kwalijk dat de nieuwe banken het niet zo nauw nemen met de privacy en de wet overtreden.”

De Consumentenbond heeft de banken erop aangesproken en gaat controleren of de problemen worden aangepakt.