Nieuws/Financieel

Unibail dik tevreden over winkelcentra

Het Forum des Halles in Parijs van winkelbelegger Unibail-Rodamco

Het Forum des Halles in Parijs van winkelbelegger Unibail-Rodamco

UR

Amsterdam (DFT) - Online shoppen is populair, maar consumenten zijn ook dol op moderne gezellige winkelcentra. De Frans-Nederlandse winkelcentrumbelegger Unibail-Rodamco heeft „een fantastisch jaar” achter de rug, zegt financieel directeur Jaap Tonckens.

Het Forum des Halles in Parijs van winkelbelegger Unibail-Rodamco

Het Forum des Halles in Parijs van winkelbelegger Unibail-Rodamco

UR

„In alle regio’s hebben we goed gedraaid. Ook Nederland heeft groei laten zien”, aldus Tonckens. Unibail-Rodamco bezit €43 miljard aan winkelcentra in Europa, waaronder in Nederland de winkelcentra van Amstelveen, Zoetermeer, Almere en Leidschenhage. In de laatste plaats wordt nu gewerkt aan het €0,5 miljard kostende paradepaardje Mall of the Netherlands.

Unibail zweert bij grote winkelcentra met vlaggenschipwinkels van bekende merken en ’beleving’ voor de bezoekers, bijvoorbeeld met horeca en liefst bioscopen. Door zich te focussen op toplocaties, hoopt het bedrijf te ontsnappen aan de malaise die veel middelgrote winkelcentra nu treft door de opkomst van het internetwinkelen.

„Er heerst over internet veel verwarring”, zegt Tonckens. „De internetverkopen groeien niet met uitsluiting van alle fysieke winkels. In de PC Hooftstraat en de Kalverstraat wordt goed gewinkeld omdat de producten worden aangeboden op een plaats die mensen aanspreekt. Mensen doen research op internet en gaan dan winkelen.”

Tonckens wijst erop dat internetwinkels ook stenen nodig hebben. „Denk eens aan het enorme percentage terugzendingen van artikelen. Het is heel lastig voor een internetretailer om zo je geld te verdienen. Internetwinkels realiseren zich dat ze een fysieke presentie moeten hebben. Je ziet het gebeuren met CoolBlue. Ook Amazon is ermee bezig.” Tonckens geeft als ander voorbeeld de Spaanse modegigant Inditex, bekend van onder meer Zara en Pull&Bear. „Wat ik van grote retailers zoals Inditex hoor is: ’Hoe meer flagshipstores ik heb, hoe sterker mijn onlineverkopen stijgen’. Die winkels zijn een plaats waar de consument in contact komt met het merk.”

Vorig jaar incasseerde Unibail-Rodamco in zijn Europese winkelcentra €1,346 miljard huur, zo liet de vastgoedreus woensdag nabeurs weten in zijn jaarverslag. Dat was 4,3% meer huur dan vorig jaar. In totaal (inclusief kantoren en congrescentra) kwam er €1,583 miljard huur binnen. De winst groeide met 7,9% naar €1,202 miljard.

De huurgroei in Nederland bedroeg slechts 0,2% (+3,8% op vergelijkbare basis). Dat kwam volgens Tonckens door de verbouwingen in Leidschenhage.

De winkeliers konden de extra huur prima betalen, want zij zagen meer klanten binnenkomen die bovendien meer aankopen deden. Of, zoals Tonckens het uitdrukt: „Meer mensen kochten meer spul.’ In alle winkelcentra verkochten winkeliers gemiddeld 3,7% meer dan vorig jaar.

Unibail-Rodamco boekte vorig jaar een winst per aandeel van €12,05. Dat is 7,2% meer dan in 2016 en bovendien iets beter dan de eigen prognose van €11.80-€12.00.

De goede resultaten zijn mede te danken aan de lage rente die Unibail-Rodamco betaalt over zijn leningen. De gemiddelde rente die Unibail betaalt kwam uit op 1,4%. Zo laag is dat nooit eerder geweest.

Voor dit jaar rekent het vastgoedbedrijf op een winst per aandeel tussen €12,75 en €12.90, zonder rekening te houden met de in december aangekondigde overname voor €21 miljard van branchegenoot Westfield. Dat bezit onder meer 33 winkelcentra in de VS. De afronding van de overname wordt in het tweede kwartaal verwacht, mits de aandeelhouders en autoriteiten hun toestemming geven.

Lees meer over