Financieel/Geld
1618655424
Geld

’Millennial drie keer zo vaak uit eten als babyboomer’

Jongeren geven veel meer uit in cafés en restaurants dan oudere generaties.

Jongeren geven veel meer uit in cafés en restaurants dan oudere generaties.

Amsterdam - Een soja-latte hier, een gin-tonic daar en dan thuis een pokébowl bestellen. Millennials geven per jaar zo’n €1512 uit aan hapjes en drankjes buiten de deur en online eten bestellen. Dat is drie keer zoveel als babyboomers.

Jongeren geven veel meer uit in cafés en restaurants dan oudere generaties.

Jongeren geven veel meer uit in cafés en restaurants dan oudere generaties.

Dat meldt kennisinstituut FoodService Instituut Nederland (FSIN). Restaurants, cafés en andere eetgelegenheden, ook maaltijdbezorgers, zagen hun omzet in 2019 stijgen tot €21 miljard, 4,4% meer dan een jaar eerder.

Gemaksgeneratie

Vooral de jongere generaties, door FSIN de ’gemaksgeneraties’ genoemd, dragen hieraan bij. Millennials (1981-2000) zien uit eten gaan of buiten de deur koffie drinken als belangrijk onderdeel van hun levensstijl, zegt directeur Jan-Willem Grievink.

En de aankomende generatie Z geeft nóg meer uit aan eten en drinken buiten de deur.

Babyboomers (geboren voor 1960) geven gemiddeld €436 per jaar uit aan eten en drinken buiten de deur. De generatie X (1960-1980) spendeert gemiddeld €1239, schat het instituut.