1634395
Ondernemen

STARTER

Gebruikersdata als reukorgaan

Martijn van Rooy laat consumenten parfums ontdekken middels een maandabonnement.

Martijn van Rooy laat consumenten parfums ontdekken middels een maandabonnement.

Amsterdam - Tegenwoordig kun je praktisch alles online aanschaffen. Maar parfum kiezen zonder je neus te gebruiken... klinkt schier onmogelijk. Toch is dit precies wat Parfumado doet: parfumabonnementen met gebruikersdata als plaatsvervangend reukorgaan.

Martijn van Rooy laat consumenten parfums ontdekken middels een maandabonnement.

Martijn van Rooy laat consumenten parfums ontdekken middels een maandabonnement.

De missie van Parfumado is de consument wegwijs maken in het doolhof aan opties en de mogelijkheid geven om nieuwe geuren te testen. Abonnees krijgen iedere maand een flacon van een zelfgekozen geurtje in de bus, suggesties worden á la Netflix en Spotify gedaan op basis van eerdere keuzes en beschikbare data.

Vaste geurtjes

,,Uit onderzoek is gebleken dat ‘de millenial’ vaak niet vasthoudt aan een geurtje en zich graag laat inspireren. Maar we vinden het ook te gek als je bij ons jouw nieuwe vaste geurtje ontdekt.” Aan het woord is oprichter en grootaandeelhouder Martijn van Rooy, die na zijn studie Business Administration eigenlijk al wist dat hij ondernemer wilde worden, maar toch in dienst ging bij het kleine parfummerk Yvra 1958.

Eigenaar Yvo van Regteren Altena zocht iemand om de business te runnen. Van Rooy: ,,Elk jaar worden er driehonderd parfummerken gelanceerd, maar we merkten dat je als nichemerk nauwelijks opvalt, omdat de grote jongens met enorme marketingbedragen smijten en stunten met beroemdheden. En al heb je de beste retailplekken: als verkopers ook nog eens bonussen krijgen van grote merken wordt het echt heel lastig.”

Zwaargewichten

Van Rooy rook zijn kans om de markt op te schudden en startte een parfumabonnement: ,,Parfummerken kunnen heel specifiek targetten op een specifieke doelgroep. De consument kan voor een vast bedrag experimenteren met honderden geuren die per fles erg duur zijn.” Al in een vroeg stadium ging hij met zwaargewichten uit de branche Maarten van de Biggelaar en Yvo Van Regteren Altena in zee, die als co-founders betrokken zijn gebleven.

Het startkapitaal kwam uit eigen zak en momenteel loopt er een nieuwe investeringsronde met investeerders uit ‘het wereldje’. Het Parfumado-team is inmiddels zes man sterk, concurrentie is er (nog) niet. Sinds de lancering in maart 2017 worden er al vele honderden abonnementen per maand afgesloten.

Samenwerking Jort Kelder

,,Afgelopen oktober begonnen we met online marketing, nu verzenden we al duizenden flacons per maand, waarvan 15% naar België”.

Van Rooy beseft dat het online beschrijven van een geur moeilijk is. Daarom gaat het bedrijf samenwerkingen aan met BN’ers, onder wie Jort Kelder. ,,Door merken met productreviews en interviewtjes aan bekende personen te koppelen hopen we toch een beeld te schetsen van een geur.” Zodra de positie in Nederland bij de zuiderburen is gestabiliseerd wil Parfumado snel uitbreiden naar andere landen, te beginnen met Duitsland.