Financieel/Ondernemen

#DOORBREKER Paolo Martorino van Join

Marktplaats voor vloggers

Door Gabi Ouwerkerk

Edwin Knip en Paolo Martorino helpen bedrijven bij hun zoektocht naar de juiste blogger of vlogger.

Edwin Knip en Paolo Martorino helpen bedrijven bij hun zoektocht naar de juiste blogger of vlogger.

MICHEL VAN BERGEN

Haarlem - Bedrijven zetten steeds vaker bloggers en vloggers in voor het promoten van producten en diensten. Maar hoe vind je als bedrijf de persoon die het beste bij de campagne en de doelgroep past? Het platform van Join helpt bij deze zoektocht.

Edwin Knip en Paolo Martorino helpen bedrijven bij hun zoektocht naar de juiste blogger of vlogger.

Edwin Knip en Paolo Martorino helpen bedrijven bij hun zoektocht naar de juiste blogger of vlogger.

MICHEL VAN BERGEN

„Vroeger was het vrij overzichtelijk voor bedrijven welke blogger of vlogger ze moesten hebben”, vertelt oprichter Paolo Martorino. „Er komen echter zoveel zogenoemde influencers bij dat het steeds lastiger wordt om daar de juiste persoon uit te kiezen.”

Martorino benadrukt dat Join geen bureau is, maar een platform. „We brengen vraag en aanbod volledig geautomatiseerd bij elkaar.” Het platform maakt daarvoor gebruik van slimme software die onder andere kijkt naar doelgroep, aantal volgers, demografische markt, interessegebieden en eerder werk van de blogger of vlogger.

Op dit moment staan er circa vijftienduizend influencers uit 42 verschillende landen in de database. Alleen personen die meer dan vijfduizend volgers hebben kunnen zich aanmelden. De klantenkring bestaat uit zo’n honderd bedrijven vooral grote merken als ABN Amro en Bol.com en reclame- en mediabureaus.

„Een klant die op zoek is naar een vlogger voor zijn campagne geeft aan wie hij wil bereiken, bijvoorbeeld vrouwen tussen de 30 en 35 jaar die graag muziek luisteren en in de Randstad wonen”, vertelt Martorino. „De resultatenlijst kan de klant vervolgens naar eigen wens sorteren, bijvoorbeeld op basis van het grootste aantal volgers of de beste match.”

Klanten betalen een vast bedrag per maand aan Join om toegang te krijgen voor het platform, plus een percentage van 15% op de afgesproken prijs van influencers. Die klanten kunnen zich gratis aanmelden en hun eigen tarief bepalen.

Martorino heeft grootste plannen met het platform dat pas sinds juli 2017 live is. „Binnen drie jaar willen we het grootste influencer marketing-platform van Europa zijn en ook daarbuiten actief zijn. We krijgen nu al aanvragen uit Azië en de Verenigde Staten.”