Financieel/Geld
1640078162
Geld

Kifid gaat klachten over kredietregistratie behandelen

Een onterechte BKR-registratie kan heel veel stress opleveren.

Een onterechte BKR-registratie kan heel veel stress opleveren.

DEN HAAG (ANP) - Wie het niet eens is met een negatieve BKR-registratie, kan vanaf 1 oktober aankloppen bij klachteninstituut voor de financiële sector Kifid. Het klachtenloket van stichting BKR wordt hier ondergebracht.

Een onterechte BKR-registratie kan heel veel stress opleveren.

Een onterechte BKR-registratie kan heel veel stress opleveren.

Aanleiding is de grote overlap en samenloop van klachten bij de twee instellingen. Het samenvoegen moet voor een efficiëntere afhandeling van klachten over kredietregistraties zorgen, zegt het Kifid.

Automatische registratie

Per 1 oktober wordt het klachtenloket van het Bureau Krediet Registratie, de Geschillencommissie BKR, overgeheveld naar het financiële klachteninstituut. Consumenten met leningen vanaf €250 worden automatisch geregistreerd bij BKR.

Dat hoeft bij het op tijd afbetalen van die lening niet meteen problemen op te leveren voor het afsluiten van andere leningen, zoals een hypotheek, maar kan wel gevolgen hebben als iemand dat niet doet. Dan kunnen andere leningverstrekkers een signaal krijgen dat er niet op tijd wordt betaald door middel van een codering (negatieve registratie).

Klachtenloket

De eerste stap bij een klacht over een kredietregistratie is deze voorleggen aan de kredietaanbieder die de registratie heeft gedaan, zoals een telecombedrijf dat telefoons verkoopt, adviseert het Kifid. Als de consument er met de aanbieder niet uit komt, kan hij naar het klachtenloket.

Het indienen van een klacht kost geen geld. Als er een zitting moet komen om partijen te horen over een klacht, vindt deze online plaats of fysiek bij het Kifid in Den Haag. Daar zijn ook geen kosten aan verbonden.