Financieel/Geld
1642294436
Geld

Voedingsbedrijven: consument lijkt inflatie nog te pikken

Het wordt voor de consumenten oppassen geblazen met de hogere prijzen.

Het wordt voor de consumenten oppassen geblazen met de hogere prijzen.

AMSTERDAM - De consument mag de komende tijd de portemonnee gaan trekken. Grote verkopers van consumentenproducten, zoals Danone en Reckitt Benckiser, laten weten dit jaar de prijsstijgingen door te rekenen waar zij zelf mee te maken hebben.

Het wordt voor de consumenten oppassen geblazen met de hogere prijzen.

Het wordt voor de consumenten oppassen geblazen met de hogere prijzen.

Producenten hebben vooral de hogere grondstofprijzen en de duurdere energie doorberekend. En dat voelt de consument in de portemonnee. De grote multinationals varen er vooralsnog wel bij. Zo merkt Danone de laatste tijd een sterke vraag naar babyvoeding en flessenwater, zelfs nadat de prijzen hiervoor waren verhoogd, laat het weten bij de presentatie van zijn halfjaarcijfers. Het betekent dat de consument de prijsstijgingen tot nu toe nog lijkt te accepteren.

Geen windeieren

Ook Unilever berichtte dinsdag bij de publicatie van de halfjaarcijfers dat het de prijsstijgingen doorberekent. Het grootbedrijf achter merken als Knorr, Magnum en Dove verhoogde namelijk ook de prijzen om de extra kosten op te vangen. Topman Alan Jope van Unilever zei te verwachten dat ook voorlopig te blijven doen.

De hogere prijzen hebben ook bij Unilever nog weinig invloed op de bedrijfsresultaten dit jaar, integendeel: het eerste half jaar sloot Unilever met winst af.

Voor de consument is het opletten geblazen in de komende tijd, omdat salarissen zelden 100% gecorrigeerd worden aan de huidige inflatie. In het eerste kwartaal dit jaar waren de cao-lonen 2,4% hoger dan het jaar ervoor. Het CBS zag de prijzen voor voedingsmiddelen intussen met 11% oplopen. Dat betekent dat de koopkracht van veel mensen alsnog daalt.