Nieuws/Financieel
1650998129
Financieel

Muziek Taylor Swift geeft Vivendi een zetje

Parijs - De muziek van Taylor Swift heeft de omzet van het Franse mediabedrijf Vivendi geen kwaad gedaan. De vraag naar muziek van de Amerikaanse zangeres en rapper Post Malone door streamende fans zorgde voor een flinke stijging van de inkomsten van Universal Music Group, de muziektak van Vivendi. Mede daardoor ging de omzet van heel Vivendi in het derde kwartaal met 7,2 procent omhoog tot net geen 4 miljard euro.

Vivendi besloot eerder Universal te gelde te maken door een belang van 10 procent te verkopen aan het Chinese techbedrijf Tencent voor ongeveer 3 miljard euro. Die verkoop zou in de komende weken moeten worden afgerond. Het Franse concern laat weten nu meer geïnteresseerde partijen te hebben gevonden om een belang in Universal te nemen. Die zouden bereid zijn om een vergelijkbaar prijskaartje aan de muziekdivisie te hangen.

Niet alle onderdelen van Vivendi deden het goed. Betaaltelevisietak Canal+ zag de omzet met 0,9 procent dalen. Dat bedrijf heeft last van concurrentie van videostreamingdiensten als Netflix. Bovendien gaat de concurrentie verhevigen nu ook bedrijven als Disney en Apple met eigen videostreamingdiensten komen.