Nieuws/Financieel
1658519
Financieel

Unilever dreigt sociale media met boycot

Amsterdam - Unilever dreigt advertenties weg te halen bij Google en Facebook. Het wasmiddelen- en voedingsbedrijf, dat met €7,7 miljard uitgaven per jaar tot de grootste adverteerders behoort, waarschuwt dat ze ’verdeeldheid veroorzaken’, haat zaaien en er onvoldoende aan doen om jongeren te beschermen.

Dat stelt Keith Weed, hoofd marketing van Unilever (Dove, Hellman) tijdens een bijeenkomst van de jaarlijkse Interactive Advertising Bureau conferentie volgens de Financial Times.

Vijf weken geleden tijdens de grote gadgetbeurs CES in Silicon Valley heeft hij Facebook en Google to Twitter, Snap en Amazon al gewaarschuwd dat Unilever niet bij hen zal blijven adverteren als de haat en onveiligheid voor bijvoorbeeld kinderen niet wordt teruggedrongen met stappen van de sociale media.

„Als een van de grote adverteerders in de wereld kunnen we geen omgeving hebben waarin onze klanten niet vertrouwen wat ze online zien”, luidt de geplande speech van Weed.

’Moeras’

Unilever weigert verder te gaan met sociale netwerken, die goed zijn voor een kwart van zijn advertenties, als de inhoud op sommige momenten „niet veel beter is dan een moeras, als het om transparantie gaat.”

Unilever kijkt momenteel na kostenbesparingen als onderdeel van zijn de strategie om zelfstandig sneller door te groeien nadat het bod van Heinz op het Nederlands-Britse concern afketste.

Weeds speech komt op het moment dat in Silicon Valley sociale netwerken investeren in scherpere controle op racistische en seksitische inhoud. De sociale media huurden duizenden werknemers in voor meer online controle, na klachten over gefabriceerd nieuws en te agressieve beïnvloeding van gebruikers.

Blockchain

In zijn verklaring maakt Weed verder duidelijk dat zich verzet tegen stereotypen die verwijzen naar geslacht. Unilever kondigde een vernieuwing van de samenwerking aan met IBM, gericht op een eigen netwerk via de blockchain voor adverteren, om daarmee de advertentiefraude terug te brengen.

„2018 wordt ofwel het jaar van de techlash, waarbij de wereld de zich tegen technische reuzen keert - en we hebben dit al een aantal keer gezien - of het jaar van vertrouwen”. aldus Weed. In de Verenigde Staten vertrouwt nog geen derde de sociale media, terwijl twee derde de traditionele media vertrouwt, aldus Unilever.

De sector is aan het slaapwandelen geweest waar het gaat om sociale hygiëne online, stelt Unilever dat nu concrete stappen eist.

Nepnieuws

„Consumenten geven om frauduleuze praktijken, nepnieuws en Russen die de Amerikaanse verkiezingen beïnvloeden. Ze geven niet om goede financiële waarde voor adverteerders. Maar ze geven er wel om wanneer ze zien dat hun merken worden geplaatst naast advertenties die terreur financieren of die kinderen uitbuiten”, aldus Weed.

„Ze geven niet om verfijnd datagebruik of advertentie-targeting via complexe algoritmen, ze geven er wel om dat ze niet honderd keer per dag dezelfde advertentie zien. Ze geven niets om advertentiefraude, maar ze geven er wel om dat hun gegevens worden misbruikt en gestolen.”

Actie

Dankzij nepnieuws en terroristen die boodschappen van haat, giftige inhoud gericht op kinderen verspreiden. „Het internet is beland mijlenver van waar we dachten dat het ons zou brengen”, zegt Weed. „Het is in het belang van de digitale media om hiernaar te luisteren en ernaar te handelen voordat kijkers stoppen met kijken”.

Weed geeft er ondanks alle kritiek de „voorkeur aan deel uit te maken van de oplossing. Bij Unilever geloven we dat we net zo sterk zijn als onze partners, als onze digitale toeleveringsketen”. De zorgen van consumenten zijn dermate sterk dat die niet opzij te schuiven zijn, aldus Unilever.