Nieuws/Financieel
165856704
Financieel

Facebook verdubbelt winst, voorzichtig met prognose

PALO ALTO (ANP) - Facebook heeft in het tweede kwartaal de omzet met ruim de helft weten op te voeren ten opzichte van het voorgaande kwartaal. De winst verdubbelde in dezelfde periode. Het socialmediabedrijf kon veel hogere prijzen in rekening brengen bij adverteerders die via het platform reclame maken.

Advertenties, veruit de grootste inkomstenbron voor Facebook, leverden in totaal 28,6 miljard dollar aan omzet op. Dat is een stijging van 56 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. De nettowinst steeg tot 10,4 miljard dollar, tegenover 5,2 miljard dollar een jaar eerder.

De omzet steeg veel harder dan het aantal gebruikers. Wereldwijd zijn 2,9 miljard mensen maandelijks actief op Facebook. Als ook wordt gekeken naar Facebook-diensten als WhatsApp en Instagram, komt het totaal uit op 3,5 miljard mensen. Dat is 12 procent meer dan een jaar eerder.

Facebook waarschuwde bij zijn kwartaalcijfers wel dat het de komende tijd gedaan is met de sterke groeicijfers. Deels komt dat doordat de zaken in het derde kwartaal van 2020 weer veel beter liepen dan vlak na de uitbraak van de coronapandemie, wat gevolgen heeft voor de vergelijking op jaarbasis.

Moeilijker

Maar Facebook weet ook al dat het moeilijker wordt om het surfgedrag van zijn gebruikers binnen het besturingssysteem iOS van Apple tot in detail te volgen. Binnen een nieuwe versie van iOS moeten apps die zulke informatie verzamelen daar namelijk expliciet toestemming voor vragen. Als Facebook-gebruikers hier niet mee instemmen, vergaart het bedrijf veel minder informatie van iPhone-gebruikers, waardoor het mogelijk moeilijker wordt om zeer gericht advertenties aan te bieden.

David Wehner, financieel topman van Facebook, wijst ook op andere gevaren voor het verdienmodel van het socialmediabedrijf. Zo oordeelde het Europees Hof van Justitie vorig jaar dat een verdrag tussen de EU en de Verenigde Staten over de uitwisseling van persoonsgegevens ongeldig is, wat het voor Facebook moeilijker kan maken om Europese gebruikers te volgen.