Nieuws/Financieel

ACM legt incassobureau boete op

Door DFT Redactie

Hollandse Hoogte

Amsterdam - De Autoriteit Consument & Markt (ACM) incassobureau Credit Invest, beter bekend onder de naam De Nederlandse Incassocentrale, een boete opgelegd van €415.000. Het bureau krijgt de boete voor het onder druk zetten van consumenten om ongeldige rekeningen te betalen.

Hollandse Hoogte

Daarnaast heeft de ACM een toezegging geaccepteerd van incassobureau Intrum Justitia: dat bedrijf heeft toegezegd dat het een consumentgerichte werkwijze zal hanteren.

Regels niet nageleefd

Bernadette van Buchem, directeur consumentenzaken van de ACM: „Bij incasso gaat het vaak om kwetsbare consumenten. Wij treden op tegen incassobureaus die de regels niet naleven. Hiermee willen wij de problemen van consumenten met incassobureaus verkleinen.”

Credit Invest is vooral bekend als De Nederlandse Incassocentrale, maar het hanteert ook namen als Credit Pay, MKBusiness en Stichting Derdengelden Incasso Service. Het bedrijf heeft een boete opgelegd gekregen van €375.000 en zijn feitelijk leidinggevende een boete van €40.000. De Nederlandse Incassocentrale heeft inmiddels bezwaar aangetekend tegen het besluit.

Kortingsdiensten

Het bedrijf eiste dat consumenten rekeningen betaalden voor niet-geldige overeenkomsten. Als consumenten weigerden te betalen of opheldering vroegen over hun rekening bleef het bedrijf hardnekkig aandringen bij de consument om de rekening te betalen, aldus de ACM. Het bedrijf gaf geen informatie over de rekening, ook niet als de consument de rechtsgeldigheid ervan betwistte. Het ging vaak om rekeningen van ongewenste abonnementen, zoals op kortingsdiensten.

De Nederlandse Incassocentrale dreigde consumenten met gerechtelijke procedures en hoge incasso- en proceskosten. Consumenten voelden zich vaak gedwongen de onterechte vorderingen toch te betalen.

Intrum Justitia

Intrum Justitia heeft aan de ACM toegezegd consumenten niet onder druk te zetten om hun rekening te betalen door te dreigen met bevoegdheden die zij niet heeft. Daarnaast heeft het bedrijf toegezegd consumenten uitvoerig te informeren over de rekening, goed bereikbaar te zullen zijn voor vragen of klachten en maatwerk te zullen leveren, passend bij de persoonlijke financiële omstandigheden van de consument.

De ACM was naar aanleiding van klachten van consumenten een onderzoek gestart naar incassobureau Intrum Justitia. Deze toezegging is niet vrijblijvend. Als Intrum Justitia zich niet aan de afspraken houdt, kan de ACM een boete opleggen.

Lees meer over