Financieel/Geld

Ook Cupido is weer uit de crisis

Door Redactie DFT

Amsterdam - Nederlanders trekken hun portemonnee weer om op Valentijnsdag hun liefde te betuigen. De gemiddelde cupido gaf vorig jaar €55 uit, blijkt uit onderzoek van Motivaction onder 1500 Nederlanders. In 2013 stond de teller nog op €46.

Ook het aantal verliefde stelletjes dat vanavond in een restaurant te vinden is, loopt op: van 22% in de nadagen van de crisis tot bijna een derde vorig jaar. En ook bloemen doen het goed: de veiling in Aalsmeer draait deze week twee keer zo veel omzet als normaal.

Overigens is Valentijnsdag toch vooral een ’jongerendingetje’. Vier op de tien millennials – de generatie van na 1980 – doet ’iets’ op 14 februari. Op de totale bevolking zakt dat aandeel naar 33%. Jongeren geven aan dat ze meer uitgeven.

Dat de uitgaven stijgen, heeft natuurlijk ook te maken met het stijgen van de prijzen. Een glaasje wijn in het restaurant, een kaartje voor de bioscoop en een postzegel voor de ’anonieme’ liefdesbrief: ze zijn allemaal duurder geworden sinds het begin van de eeuw. Economen van ING schatten de prijs van een romantisch diner voor twee dit jaar op ruim zestig euro.