Financieel/Geld

Forse prijsstijgingen voor romantici

Door Redactie DFT

Zomaar 2,9% duurder geworden.

Zomaar 2,9% duurder geworden.

ANP

Amsterdam - Wie vandaag een beetje romantisch uit de hoek wil komen, is 2,4% duurder uit dan vorig jaar. Daarmee stijgen de prijzen van typische ’valentijnsaankopen’, zoals parfums en een diner voor twee, sneller dan de prijzen van andere producten.

Zomaar 2,9% duurder geworden.

Zomaar 2,9% duurder geworden.

ANP

Dat blijkt uit berekeningen die ING-econoom Marten van Garderen op verzoek van De Financiële Telegraaf heeft gemaakt. De gewone inflatie in ons land bedraagt nog altijd maar 1,5%.

Is de grafiek met prijsstijgingen per product niet (goed) te zien? Klik dan hier.

De gemiddelde prijsstijging is vooral zo hoog omdat producten als geurtjes, die zwaar meewegen in de berekening van de ’valentijnsinflatie’, fors duurder zijn geworden. Parfum is met 4,1% zelfs hét product dat het hardst in prijs is gestegen. Daarna volgen bloemen: die kosten 2,9% meer dan een jaar geleden.

Ook de prijzen van een restaurantbezoek zijn sneller gestegen dan de gemiddelde inflatie. Toch zullen dit jaar meer mensen dan tijdens de crisis genieten van een romantisch dinertje bij kaarslicht, concludeert Motivaction uit onderzoek. De helft van alle cupido’s koopt iets van chocola voor zijn of haar beminde. Gelukkig voor hen is dat, door de instortende cacaoprijzen, juist 0,2% goedkoper geworden.