Financieel/Ondernemen

Keuze uit honderden verschillende online hulpmiddelen

Doolhof van softwaretools

Door Gabi Ouwerkerk

Voor de keuze van het juiste softwareprogramma gaan veel startende ondernemers te raden bij andere startups

Voor de keuze van het juiste softwareprogramma gaan veel startende ondernemers te raden bij andere startups

123RF

Amsterdam - Beginnende ondernemers hebben de keuze uit honderden online tools die kunnen helpen hun bedrijf te laten groeien. Zoals Slack en Trello voor interne communicatie en Zendesk en Intercom voor klantondersteuning. „Startups moeten in een vroeg stadium de juiste keuze maken, anders houden de tools het bedrijf in gijzeling”, waarschuwt Andrii Degeler van startup-investeerder Rockstart.

Voor de keuze van het juiste softwareprogramma gaan veel startende ondernemers te raden bij andere startups

Voor de keuze van het juiste softwareprogramma gaan veel startende ondernemers te raden bij andere startups

123RF

Degeler doelt op de grote hoeveelheid data die opgeslagen wordt bij diensten van derden. „Als je na verloop van tijd tot de conclusie komt dat het toch niet de juiste tool voor je bedrijf is, kan migratie kostbaar zijn.”

Manus Aa is oprichter van het anderhalf jaar oude Spielwork dat verrijkte vacatures voor bedrijven maakt. Hij zegt zich erg bewust te zijn van het gevaar om afhankelijk te worden van externe partijen. „Om die reden heb ik voor onze salesactiviteiten niet gekozen voor een alles-in–een oplossing als Hubspot, maar juist voor het eenvoudigere Pipedrive. We maken bovendien niet van alle functionaliteiten gebruik. Het integreren van mail- en telefoonafspraken is handig voor sales, maar als je dan wilt overstappen staat er te veel data in.”

De negen werknemers van Spielwork maken gebruik van tien verschillende soorten tools. Eigenlijk vindt Aa dat te veel. „Om minder afhankelijk te worden zijn we een eigen dashboard aan het bouwen. Zodra dat gereed is kunnen we afscheid nemen van Pipedrive, Trello en Typeform.”

Het aantal tools dat Spielwork gebruikt is niet uitzonderlijk groot. Betaalplatform Stripe deed samen met investeerders The Next Web, Rockstart, TQ, Startupbootcamp en Prime Ventures onderzoek naar het gebruik van software en diensten door Nederlandse startups. De meeste startups in ons land (43%) gebruiken zes tot tien verschillende tools, 11% gebruikt er meer dan twintig.

Ruim vier van de vijf respondenten zegt dat de instrumenten het makkelijker hebben gemaakt om te starten. Bijna driekwart zegt zelfs niet in hun huidige vorm te kunnen bestaan zonder deze tools. Als belangrijkste voordelen worden lagere kosten en hogere productiviteit genoemd.

Om tot de juiste keuze te komen gaan veel startende ondernemers te rade bij andere startups. „Hoewel de bijna honderd respondenten van het onderzoek maar liefst 210 verschillende tools hebben genoemd, zijn er een aantal die je bij vrijwel elke startup aantreft”, vertelt Duco van Lanschot van Stripe Benelux. „Voor ik bij Stripe begon, werkte ik bij Blendle. Veel tools die ik daar gebruikte, zijn ook hier in bedrijf zoals Slack, Amazon Web Services, GitHub, Salesforce en Stripe zelf.”

Betaalplatformen als Adyen, Mollie en Paypal kunnen gezien worden als concurrent van Stripe. Van Lanschot ziet het anders. „Er zit zoveel groeipotentieel in online commercie dat er plaats is voor meerdere bedrijven.” Voor de startende ondernemer blijft de vraag welke dienst het beste bij zijn bedrijf past daarmee lastig. Hij moet onder andere rekening houden met zijn groeiambities. Aa vertrouwt bij het maken van de juiste beslissing veel op zijn ontwikkelaars. „Die hebben bij verschillende startups met allerlei tools gewerkt. Zij hebben de verkeerde keuzes jaren geleden al gemaakt.”