Nieuws/Financieel
1688088
Financieel

Boekentips

‘Wereldorganisatie tegen hack-fraude nodig’

Hack-acties bij bedrijven met ieder jaar miljarden schade zijn met huidige middelen niet meer te stoppen. Overheden moeten samen met zwaarder gereedschap de digitale bedreigingen beperken. Silicon Valley kan helpen met een digitale Wereldgezondheidsraad, betoogt een cyberexpert. Dit en meer financieel-economische boekentips.

Marc Goodman, werkend eerder als adviseur bij Interpol en bij de FBI, deed voor het recent vertaalde ‘Cybercrime en Cyberwar’ (Karakter Uitgevers, €39,99) langdurig onderzoek naar ’de nieuwe misdaad’.

Waarom nemen hackacties en de schade ondanks de bedreigingen toe en doen bedrijven en overheden zo weinig? De fout blijkt telkens weer: de onderschatting van de donkere kant van de snel verbeterende technologie in handen van criminelen.

Bedrijven in Silicon Valley kennen die kracht van het illegale gebruik ervan. Kijk naar Google en andere techreuzen, stelt hij: zij investeren immense bedragen in hun beveiliging.

Veerkracht

Nu de maatschappij van technologie aan elkaar hangt, kan het systeem bij een hack of DDOS-aanval te snel omvallen, stelt Goodman. Er is flexibiliteit en veerkracht nodig tegen aanvallen, met meer verdedigingsmechanismen. De overheid moet voorop en, met betrouwbare bedrijven, vernieuwing stimuleren.

Filantropen als Warren Buffett en Bill Gates zouden de sector kunnen helpen, de huidige generatie rijken komt uit de technologie, kent als geen ander de gevaren. Zij ervaren ook steeds meer hoe de zoekmachines hun privacy opeten en zouden bondgenoten kunnen worden.

Cacao-oorlog

Tony Chocolonely werd een wereldmerk. Zij het met nog beperkte omzet. Financieel journalist Jeroen Siebelink schreef in opdracht van het merk over wat begon als journalistieke speurtocht van drie makers van de ‘Keuringsdienst van Waarde’ – waarom pakt de chocolademarkt zo slecht uit voor de plantages – en uitgroeide tot een bedrijf dat mensen bewust claimt te maken van slavenhandel in cacao en van de gevaren van hun dagelijkse voedsel.

Tony Chocolonely.

Tony Chocolonely.

Het boek zit vol ervaringsfeiten over de startup, waar bedrijfseconomen de vingers bij zullen aflikken. Het kenmerkende ongelijke patroon van de brokken chocolade is vooral dankzij een kostenbesparing overeind gebleven, zo toont het boek.

Siebelink toont een de opmars van een merk dat de lieveling van het publiek is maar anderzijds een harde, bijna militaire operatie is. Medeoprichter Teun van der Keuken vertrok met ruzie en keerde terug, maar spaart zijn kompanen nooit. Hij wilde niet aan het boek meewerken. De bedrijfsstrategie heeft als doel om steeds weer die ‘slaafvrije’ bonen te scheiden van alle foute cacaobonen uit Afrika.

Commercieel

Van de Keuken vindt dat dit vooral een slap aftreksel van de oorsprong is geworden. Siebelink herleidt overal in de geschiedenis het dubbele bij Tony Chocolonely: enerzijds maatschappelijk zijn maar ook commercieel, enerzijds sociaal opereren maar ook kapitalistisch werken.

Van der Keuken wordt aan boord gehouden, omdat hij „de bittere noot in elke reep” is die nodig is om het product ooit ‘slaafvrij’ te krijgen. Het is verder een commercieel bedrijf als anderen, toont Siebelink. De repen werden plots verhuld teruggebracht van 200 gram naar 180 gram, bij een gelijke prijs. ,,Hierin toont het bedrijf zich gewoon keihard commercieel”, licht hij toe.

Bitcoinmiljonair

Marc Koster is er na zijn journalistieke duik in de bitcoin en andere cryptomunten wel uit: hij ziet meer voor- dan nadelen. Zijn boek ‘Hoe word ik bitcoinmiljonair’ (Einstein Books, €9,95) is een introductie via persoonlijke verhalen geworden, zoals de bekende aankoop van een BMW met dertien bitcoins en een kijkje bij de nieuwe rijken.

Koster concludeert met interviews en onderzoek dat het einde van het fysieke geldtijdperk nabij is. Bitcoin wordt steeds meer als legitiem betaalmiddel gezien. Banken kunnen op termijn omvallen als ze zich niet aanpassen aan de nieuwe munten.

De cryptomunten mogen in waarde momenteel teruggevallen zijn ten opzichte van de lange opgaande lijn, het cryptogeweld gaat nu dankzij de technologie pas beginnen, betoogt Koster.

Data-revolutie

Zoals de bitcoin de dollar of euro zou gaan vervangen, zo laten hoogleraar Mayer-Schönberger (Oxford Internet Institute) en Thomas Ramge (The Economist) in de ‘Data-economie’ (Maven Publishing, €25) zien dat data overal de rol van het geld overnemen.

De toenemende waardering van gegevens als waardevolle enen en nullen en het overal toegankelijke datagebruik verandert onze economie. Met daarbij de opkomst van een machtige nieuwe kaste van data-goeroes en handelaren in data. Daaronder ook weer gespecialiseerde juristen, ijkers van ‘echte’ data en talloze samenknopers, liefst al via een app, die langs de rand van privacyregels schuren.

De data-ontwikkeling gaat miljoenen banen overbodig maken, ook de aard van het werk wijzigt. Mayer-Schönberger en Ramge waarschuwen krachtig voor de enorme maatschappelijke consequenties: de politiek moet bedenken hoe het deze grote groep met uitvallers aan zich en de economie blijft binden.

De gedachte dat mastodonten in data zoals IBM, Amazon of Google zelf leidend zullen blijven, gaat er al lezend ook snel aan: het datagebruik en de nieuwe verwerkende computers groeien dermate snel, dat een volgende generatie bedrijven stilaan opveert die Google in het kwadraat zullen vormen.

’Troublemakers’

Leslie Berlin beschrijft in ’Troublemakers: Silicon Valley’s Coming of Age’ Steve Jobs of Bill Gates als afgeleide hoofdpersonen van de grootste techbedrijven. Het gaat haar meer om de investeerders en zakenpartners die het hen mogelijk maakten om hun startup uit te bouwen.

Zonder Mike Markkula (ex-Intel) had Apple nooit investeerders kunnen vinden, maakt Berlin aannemelijk, hij schreef het eerste business-plan. Het boek van Berlin geeft een fraai historisch inzicht in waarom de bedrijfscultuur van ’het dorp’ Silicon Valley zoveel techreuzen heeft voortgebracht.

’Brotopia’

Emily Chang beschrijft in ’Brotopia: Breaking Up the Boys’ Club of Silicon Valley’ (Penguin Random House, $28) hoe deze techwereld met de duizenden start-ups op bovenmatig veel testosteron leeft. Steeds meer misstanden en #metoo-zaken komen aan het oppervlak, Changs boek legt de historische bronnen bloot en verschijnt op het moment dat de discussie hierover nog lang niet is verstomd.

Het boek biedt met talloze blogs, mails en enkele open brieven van medewerkers een inkijkje in de wereld van de zeer door markteconomie gedreven ontwikkelaars. De eenstemmigheid onder deze techies is dat mannen wetenschappelijk gezien beter zijn om vernieuwingen zoals een smartphone te ontwerpen. De vrouwelijke investeerders zijn gemiddeld beter opgeleid, toont Chang.

Wolf of Wall Street

Jordan Belfort melkt zijn reputatie nog wat uit als de ‘Wolf of Wall Street’. Belfort kon als geen ander klanten overtuigen om financiële producten te verkopen en uiteindelijk geld schaamteloos aftroggelen. Hij is de bron van de gelijknamige film met Leonardo di Caprio als vertolker van zijn rol. Belfort verdiende met zijn praktijken $300 miljoen, maar werd in 1998 veroordeeld voor investeringsfraude en witwassen. Sindsdien claimt hij op het rechte pad te zijn.

In ‘De werkwijze van de Wolf’ geeft hij een groot aantal lessen van zijn basisstrategie, het overtuigen door (‘Je bent altijd aan het verkopen’), over stemgebruik, lichaamstaal en strategie, nog altijd de bron van wat tot een imperium in illegale praktijken uitgroeide. Voortdurend vermeldt hij dat zijn stappenplan in dit boek binnen de wet is.

Organon en AkzoNobel

Meer dan tien jaar geleden blies AkzoNobel de beursgang van zijn farmaciedochter Organon uit Oss plots af. De onderzoeksafdeling werd verkocht voor €11 miljard aan Amerikanen. Het moment van verkoop in een dag, vlak voor de notering, verbaast ook in het licht van de huidige roep om meer bedenktijd bij grote overnames, iedereen die met Johan Heilbron en Jack Burgers spraken over die stap in de top bij AkzoNobel waar toen net Toon Wilderbeek was vertrokken vooruitlopend op de verzelfstandiging.

De Amerikaanse koper ging zelf kort erop over in Merck/MSD, dat geen behoefte had aan de onderneming uit Oss. Daarop zette de neergang in. AkzoNobel gaf een deel van de €11 miljard als superdividend aan aandeelhouders. Het trauma van de omgevallen trots van Oss dreunt nog jaren door, beschrijven ze in ‘De Zaak Organon’, (Prometheus, €19,99).

Notarissenleed

De notarisbranche lijkt een gemoedelijke sector, met af een toe een negatieve uitspatting. Hubert-Jan van Boxel doet een boekje open over alle uitwassen in de branche en de ‘onmenselijke druk’. Lees hier het interview met Gert van Harskamp.