Financieel/Ondernemen
1700447
Ondernemen

#DOORBREKER Kim van der Leeuw van Wander Technologies

Zwervend naar de eindbestemming

Kim van der Leeuw (l) en Joris de Leeuw spelen een potje pool bij één van de verborgen pareltjes.

Kim van der Leeuw (l) en Joris de Leeuw spelen een potje pool bij één van de verborgen pareltjes.

Amsterdam - Tijdens een stedentrip kun je van de ene bezienswaardigheid naar de andere reizen, maar de leukste avonturen maak je al dolend door de straten van een vreemde stad mee. De app Wyzer helpt om op speelse wijze verborgen pareltjes te ontdekken.

Kim van der Leeuw (l) en Joris de Leeuw spelen een potje pool bij één van de verborgen pareltjes.

Kim van der Leeuw (l) en Joris de Leeuw spelen een potje pool bij één van de verborgen pareltjes.

Wyzer is zelf ook met de nodige omzwervingen tot stand gekomen. „Het begon met slimme handvatten voor fietsnavigatie”, vertelt Kim van der Leeuw, die eerder aan de wieg stond van WakaWaka, een oplader en zaklamp op zonne-energie. „Maar vlak voor we dat idee wilden lanceren, was een Duitse partij ons voor.”

Van der Leeuw wilde geen copycat lijken en ging samen met productdesigner Peter van Meir en ontwikkelaar Joris de Leeuw terug naar de tekentafel. „Peter kwam op het idee om een kompas te maken dat in de juiste richting van een ingevoerde locatie wijst. Zo kun je van het gebaande pad gaan zonder te verdwalen.”

In eerste instantie werd een fysiek kompas ontwikkeld. „We wilden mensen weghouden bij hun telefoon, zodat ze een stad konden ontdekken zonder gestoord te worden door appjes en updates.” Inmiddels is dat idee losgelaten. „Mensen willen niet nog een apparaat aanschaffen. Ook voor hotels is het logistiek lastig om apparaten aan gasten uit te lenen.”

Het kompas werd ingeruild voor een app. Afgelopen Koningsdag heeft de gemeente Amsterdam Wyzer ingezet om toeristenstromen te spreiden. Komend jaar wil het bedrijf in andere Nederlandse steden actief zijn, het jaar erop in grote Europese steden. Hiervoor is Van der Leeuw op zoek naar €150.000 groeigeld.

De app is gratis te downloaden. Bedrijven betalen een bedrag per klant die via Wyzer binnenkomt. Welke locaties in de app zijn opgenomen, is niet zichtbaar. „De selectie is streng, want als we iedereen naar de Starbucks en het Seksmuseum brengen, verliezen we onze geloofwaardigheid.”

Pas als gebruikers in de buurt zijn, krijgen ze de locatie te zien. „Daarmee voorkomen we een massale toeloop en blijven het echt verborgen pareltjes.”