1708682
Nieuws

Column: Starbucks, naast de koffie smaakt ook aandeel goed

Aan de koffie is weinig veranderd maar desondanks is Starbucks onder beleggers uit de gratie geraakt. Het bedrijf kent echter de nodige groeikansen en het aandeel lijkt een koopje. Een analyse van een aantrekkelijk gewaardeerd kwaliteitsbedrijf.

Lucratief bedrijfssegment

Starbucks telt wereldwijd meer dan 26.000 vestigingen. Het bedrijf verkoopt verschillende soorten koffie, thee, koude dranken en voedsel. Bovendien wordt verdiend aan de verkoop van Starbucks-producten zoals gekoelde koffie in supermarkten en aan Starbucks-espressocapsules die in Nespresso-apparaten te gebruiken zijn.

Deze omzet valt overigens toe aan het heel winstgevende ‘Channel Development’-segment van Starbucks wat goed is voor ongeveer 10% van de omzet maar ruim 20% van de totale winst.

Tegenvallende identieke filiaalverkopen in de Verenigde Staten tonen volgens sommige analisten aan dat de markt voor Starbucks aldaar verzadigd begint te raken. Die veronderstelling heeft zich vertaald in een stagnerende koersontwikkeling de afgelopen twee jaar.

Desondanks is er ook sprake van aanzienlijk potentieel voor nieuwe formats (daarover straks meer), daytime expansion, het al aangestipte ‘Channel Development’-segment en met name ook internationale expansie.

Starbucks Reserve Roastery

Goede marktpositie

De competitieve positie van Starbucks is behoorlijk goed, ondanks dat er van zogeheten switching costs aan de kant van de consument vrijwel geen sprake is en de toetredingsbarrières tot de markt eveneens laag zijn.

Vooral de bekendheid van het (premium)merk en het grote aantal filialen op goede locaties spreken in het voordeel van Starbucks. Bovendien loopt het bedrijf op het gebied van technologie en loyaliteitsprogramma’s duidelijk voor op de concurrentie.

Tot de concurrenten van Starbucks behoren bedrijven als McDonald’s, Pandora, Dunkin’ Donuts, Caribou Coffee en Peet’s Coffee & Tea.

Aantrekkelijk gewaardeerd

Starbucks telt meer dan 330.000 (parttime)medewerkers en heeft een beurswaarde van US $ 79,4 miljard. De omzet bedraagt US $ 22,4 miljard waarover een prima winstmarge gerealiseerd wordt: netto 12,9% afgelopen jaar.

De rentedragende schuld bedraagt US $ 4,0 miljard terwijl er sprake is van een cashpositie van zo’n US $ 2,7 miljard. Voor de komende vijf jaar wordt een toename van de winst per aandeel voorzien van zo’n 15% per jaar.

Wij ramen de waarde van Starbucks op US $ 90 per aandeel terwijl de huidige beurskoers minder dan US $ 60 bedraagt waarmee wij het aandeel als aantrekkelijk beoordelen. Zie hier voor meer uitleg over de gehanteerde waardering.

Groeikansen

Voor Starbucks is sprake van een verschillende kansen. Een voor de hand liggende kans is het opschroeven van het aantal filialen waarvan er nu al ruim 26.000 zijn, in ongeveer 75 landen. Het management van Starbucks denkt dit aantal de komende vijf jaar tot 37.000 te kunnen opvoeren waarbij vooral opkomende markten als China, India en Brazilië veel potentieel lijken te hebben.

Starbucks realiseert in de Verenigde Staten meer dan de helft van de omzet voor 11 uur ’s ochtends. Een kans vormt dan ook zogeheten daytime expansion om zodoende ook gedurende de rustigere delen van de dag meer omzet te realiseren. Een uitgebreider lunchaanbod met onder meer salades, sandwiches en burrito’s moet hier mede aan bijdragen.

Roastery en Starbucks Reserve

Een andere kans, waar de voormalige CEO Howard Schultz zich overigens mee bezighoudt, vormt het premiumsegment van de markt.

Zo is het doel op 20 tot 30 locaties wereldwijd zogeheten Roasteries te openen; koffiebranderijen die vergelijkbaar met filialen van Apple zogeheten ‘destination points’ moeten worden en waarbij exclusieve, in beperkte hoeveelheden, gebrande koffie verkrijgbaar is. Een bezoek aan zo’n Roastery moet een beleving zijn, mede bedoeld om de consument nog meer met het Starbucks-merk te verbinden (zie https://www.starbucksreserve.com/voor een korte video over dit nieuwe concept).

Naast de Roasteries wil Starbucks meer dan 1.000 zogeheten ‘Starbucks Reserve’-locaties openen. Deze locaties zijn te vergelijken met de exclusieve Roasteries van Starbucks maar dan zonder de branderijen.

Daarnaast is het plan dat de komende vijf jaar aan ten minste 20% van de reguliere Starbucks-locaties in de Verenigde Staten een ‘Reserve Bar’ wordt toegevoegd waarbij exclusieve, duurdere koffie te verkrijgen is en waarbij de nadruk wat meer op beleving is gericht.

Gedegen management

Sinds afgelopen jaar vervult Kevin Johnson (57 jaar) de rol van CEO bij Starbucks. Johnson is sinds 2009 voor Starbucks werkzaam en heeft sindsdien nadrukkelijk ingezet op de toepassing van technologie waaronder de ontwikkeling van apps waarmee klanten online kunnen bestellen en betalen zodat bestellingen sneller afgehandeld kunnen worden en klanten bovendien persoonlijke suggesties krijgen.

Howard Schultz, die eerder CEO van Starbucks was en een cruciale rol heeft gespeeld bij de wereldwijde expansie van het bedrijf, is sinds afgelopen jaar voorzitter van de raad van bestuur. In deze nieuwe rol zal Schultz zich voornamelijk bezighouden met het verder verfijnen van de nieuwe premiumconcepten, te weten Roastery en Starbucks Reserve.

Hendrik Oude Nijhuis heeft zich jarenlang verdiept in ‘s werelds beste beleggers. Hij is medeoprichter van Beter in Beleggen en via de site WarrenBuffett.nl is zijn bestseller over Warren Buffett gratis beschikbaar. Deze analyse is niet bedoeld als individueel advies tot het doen van beleggingen. Auteur heeft zelf geen aandelen Starbucks in bezit.