Financieel/Ondernemen
1730121
Ondernemen

#DOORBREKER Ruben Wieman van Flex-Appeal

Flexwerkers in bedrijf trekken

Jonge ondernemers Guido Schmitz (l) en Ruben Wieman (r) steken bedrijfscommunicatie in een modern jasje.

Jonge ondernemers Guido Schmitz (l) en Ruben Wieman (r) steken bedrijfscommunicatie in een modern jasje.

Rotterdam - Als 17-jarige had Ruben Wieman een bijbaantje bij New York Pizza. Een grote keten, maar de communicatie met medewerkers verliep er hopelijk ouderwets. Met de app Flex-Appeal wil hij daar verandering in brengen.

Jonge ondernemers Guido Schmitz (l) en Ruben Wieman (r) steken bedrijfscommunicatie in een modern jasje.

Jonge ondernemers Guido Schmitz (l) en Ruben Wieman (r) steken bedrijfscommunicatie in een modern jasje.

Circa 10.000 werknemers van bedrijven als Albert Heijn, Karwei en Randstad gebruiken de app. Wieman: „Jongeren zijn gewend aan Snapchat en Instagram, maar werkgevers communiceren vaak nog met nieuwsbrieven via mail en berichten via het intranet.”

De app bestaat uit drie onderdelen. In het communicatiekanaal kunnen werknemers communiceren met elkaar, het team, de vestiging of het hoofdkantoor. De app kan ook werkroosters integreren. „Als werknemers een dienst willen ruilen, kunnen ze alle collega’s een berichtje sturen. Als een collega aangeeft de dienst te willen overnemen, krijgt de manager hiervan een melding en kan de wijziging goed- of afkeuren.”

De laatste module richt zich op nieuwe werknemers. „Bedrijven kunnen een welkomstpakket klaarzetten met informatie en video’s over het bedrijf en de werkzaamheden. De nieuwe werknemer kan een tekstje over zichzelf tikken, zodat collega’s al een beetje kennis kunnen maken.”

Het idee voor de app kreeg Wieman (22) toen hij in het laatste jaar van de havo zat. „Ik heb marktonderzoek gedaan bij dertien bedrijven die onderdeel waren van een grote keten. Zowel medewerkers als managers heb ik vragen gesteld.” Een van deze bedrijven was bereid geld te investeren zodat Wieman het idee kon omzetten in een werkende app. „En ik had meteen een eerste klant te pakken.”

Flex-Appeal richt zich op franchisenemers van grote ketens. „Die kunnen sneller schakelen dan de hoofdvestiging.” Dit jaar wil Wieman het aantal gebruikers vertienvoudigen en in 2019 moet het gegroeid zijn naar 250.000 gebruikers.

Onlangs haalde het bedrijf €600.000 groeigeld op bij twee anonieme geldschieters. „Daarmee willen we personeel aantrekken en de app uitbreiden met extra functies.” Welke modules er op stapel staan, houdt hij nog even geheim.