Nieuws/Financieel
1733586
Financieel

ASMI ziet orderinstroom groeien

Almere - ASM International (ASMI) heeft in het vierde kwartaal van 2017 de instroom van nieuwe orders duidelijk zien groeien, terwijl de nettowinst sterk steeg door de verkoop van een deel van het belang in ASM Pacific Technologies (ASMPT). Dat maakte de toeleverancier aan de chipindustrie nabeurs bekend.

De instroom van nieuwe orders bedroeg afgelopen kwartaal ruim 203 miljoen euro, een stijging van 15 procent in vergelijking met een jaar eerder en 27 procent ten opzichte van het derde kwartaal. De omzet steeg op jaarbasis met 19 procent tot 205,6 miljoen euro. Er werd een nettowinst geboekt van 224,8 miljoen euro, tegen 61,5 miljoen euro een jaar eerder. De operationele winst verbeterde naar 34,9 miljoen euro, van 29,9 miljoen euro in het vierde kwartaal van 2016.

ASMI verwacht voor het eerste kwartaal een instroom van nieuwe orders in een bandbreedte van 190 miljoen tot 210 miljoen euro, met een omzet tussen 155 miljoen en 175 miljoen euro. Voor het tweede kwartaal wordt de omzet geraamd op 200 miljoen tot 230 miljoen euro. Volgens ASMI hangt die bredere bandbreedte samen met enige onzekerheid over de exacte timing van individuele verschepingen.

ASMPT

In november verkocht ASMI een belang van circa 9 procent in ASMPT. Daarmee werd bijna 450 miljoen euro opgehaald. Die transactie droeg bijna 184 miljoen euro bij aan het nettoresultaat. ASMI blijft nog wel de grootste aandeelhouder van ASMPT met een belang van circa 25 procent. Volgens het bedrijf is een belang in ASMPT van strategische waarde.

ASMI wil een deel van de opbrengst van die verkoop uitkeren aan aandeelhouders via een betaling van 4 euro per aandeel. Ook wordt een nieuw aandeleninkoopprogramma gepland van 250 miljoen euro. Het dividendvoorstel bedraagt 0,80 euro per aandeel.

Topman Chuck del Prado stelde in een toelichting dat de omzet in het afgelopen kwartaal in lijn lag met de verwachtingen, maar dat de orderontvangst substantieel hoger was dan voorzien. ASMI hoopt in 2018 sterker te kunnen groeien dan de markt.