Dat zegt bestuurder Dario Fucci van de ondernemingsraad van KLM naar aanleiding van de al wekenlange interne discussies bij moedermaatschappij Air France KLM over een mogelijk herkapitalisatie. De tijd begint te dringen, want bij de presentatie van de jaarcijfers op 18 februari heeft de luchtvaartcombinatie zicht nodig op nieuw kapitaal. De schuldenlast is namelijk opgelopen door de coronacrisis, terwijl het eigen vermogen negatief is. KLM heeft een leningenpakket van de Nederlandse Staat en banken van €3,4 miljard om corona te overleven, maar de totale nettoschuld van het concern bedroeg eind september €10 miljard. Waar Air France KLM koerst op onder meer een claimemissie, heeft minister Hoekstra tot nu toe gezegd dat hij wil dat steun van de Nederlandse staat bij de Nederlandse divisie terecht komt. Dat adagium geldt ook bij een eventuele tweede steunronde om de vermogenspositie van Air France KLM te verbeteren. Het maakt de onderhandelingen niet makkelijker, want bij het participeren in een aandelenemissie zou dit niet per definitie het geval zijn. Air France KLM meldt in een reactie dat er gesprekken gaande zijn, maar wil inhoudelijk niets zeggen. Datzelfde geldt voor het ministerie van Financiën. Beschermingsstichtingen „Hoewel KLM natuurlijk onderdeel is van Air France KLM, zijn er wel degelijk mogelijkheden om de eventuele steun in Nederland te houden. Een optie is om schulden in eigen vermogen om te zetten”, zegt Fucci desgevraagd. „Met toestemming van beschermingsstichtingen kunnen er eventueel ook nieuwe KLM-aandelen uitgeven worden, om zo het eigen vermogen te stutten. Dit is statutair vastgelegd, maar dit moet de grootaandeelhouder Air France KLM natuurlijk wel goed vinden.” Het bestuur van de Stichting Administratiekantoor KLM stelt in een reactie dat het nog niet betrokken is in de mogelijke herkapitalisatie. De afgelopen maanden stelde de Franse minister van Transport Jean-Baptiste Djebbari bijna wekelijks dat KLM de laatste eigen autonomie zou moeten opgeven, mocht Nederland meedoen aan een emissie. „We hebben geen behoefte aan nieuwe discussies over het aansturingsmodel”, zegt Fucci. Eind december zei topman Pieter Elbers van KLM in deze krant dat hij voorstander is van samenwerken waar dat zinvol is, maar niet van integratie als doel op zich. Het gaat daarbij om de laatste zeggenschap over de vloot en het netwerk, waardoor Schiphol verbonden is met andere economische centra in de wereld. Verwatering Tegelijkertijd wil de Franse Staat Nederland verleiden om mee te doen aan een participatie, omdat het ook wil vermijden een verplicht bod uit te brengen op de beursgenoteerde onderneming. Ook zou het belang van Nederland in moedermaatschappij Air France KLM verwateren, indien gekozen wordt om KLM te stutten. Hoekstra werd aandeelhouder van de holding om het belang van Nederland bij luchtvaartknooppunt Schiphol te beschermen. KLM wil niet reageren. KLM heeft vier grote aandeelhouders: Air France KLM, Stichting Administratiekantoor KLM, Stichting Administratiekantoor Cumulatief Preferente Aandelen C en de Nederlandse staat. De laatste drie hebben samen 51% van de aandelen, waardoor KLM juridisch nog een Nederlands bedrijf is. Dit is belangrijk in verband met landingsrechten. Val kabinet De val van kabinet-Rutte III hoeft geen invloed te hebben op de onderhandelingen over de herkapitalisatie van KLM. De Tweede Kamer gaat de komende tijd bepalen welke onderwerpen ‘controversieel’ worden verklaard. Dat betekent dat dit kabinet er geen beslissingen meer over mag nemen, maar het lijkt niet aannemelijk dat de Kamer de steun aan KLM in die categorie schaart. Dus kan Hoekstra gewoon verder met de onderhandelingen en daar de Kamer ook over blijven informeren. De vraag, zoals bij alle onderwerpen waar een demissionair kabinet in verkiezingstijd mee bezig is, blijft wel of er iets verandert in de politieke dynamiek rond een dossier. In Den Haag valt te horen dat de onderhandelingen over de volgende steunronde lang duren omdat het een complexe zaak is. Dat komt bijvoorbeeld door de voorwaarden die het parlement aan de steun stelt en omdat er veel partijen aan tafel zitten bij de gesprekken: de Nederlandse en de Franse staat, Air France en KLM, de betrokken banken en ook de Europese Commissie. Die laatste partij maakt de onderhandelingen nog gecompliceerder. De Europese Commissie moet oordelen of er sprake is van staatssteun en zo ja, wat daar de consequenties van zijn. De commissie kan bijvoorbeeld bepalen dat de luchtvaartmaatschappij slots moet inleveren. Bij de uitkomst van de onderhandelingen is dus ook de vraag wat voor gevolgen Brussel daaraan hangt. Vakbonden De vakbonden bij KLM staan op scherp. „Meer integratie tussen Air France en KLM is wat ons betreft een nee, want dan gaat KLM aangestuurd worden vanuit Parijs, terwijl wij als vakbonden een relatie hebben met de KLM-directie. Straks staan we buitenspel”, zegt voorzitter Rob Swankhuizen van de Nederlandse Vakbond van Luchtvaarttechnici. Hij betwijfelt of Hoekstra in de demissionaire rol zijn handen net zo vrij heeft als voor afgelopen vrijdag. Volgens Reinier Castelein van vakbond De Unie moet Hoekstra na A ook B zeggen als hij staat voor het economisch belang van een sterk Schiphol en homecarrier KLM. Hij vindt de huidige demissionaire kabinet een risico voor KLM. Volgens hem is dat overgeleverd aan de verkiezingsretoriek tot 17 maart. Het kabinet heeft volgens Castelein een duidelijke keuze gemaakt in 2019. „Het kabinet moet weloverwogen rationeel denken. Hoekstra kan zijn kompas het beste afstemmen met de directies van KLM en Schiphol en aanpalende economisch betrokkenen. Dat is een betere strategie dan de commissie stiekem van de Tweede Kamer, waar je al politiek wisselgeld in eigen huis betaalt voordat je nog in Parijs aan tafel moet.”