Nieuws/Financieel
1735794
Financieel

Advertentiereus WPP ziet verzwakking markt

Martin Sorrell, oprichter en topman van WPP, het grootste advertentiebedrijf ter wereld.

Martin Sorrell, oprichter en topman van WPP, het grootste advertentiebedrijf ter wereld.

Amsterdam - WPP, het grootste advertentie- en marketingbedrijf, waarschuwt voor opnieuw slechte marktomstandigheden. Beleggers nemen die waarschuwing ter harte: het aandeel zakte donderdag 15% weg.

Martin Sorrell, oprichter en topman van WPP, het grootste advertentiebedrijf ter wereld.

Martin Sorrell, oprichter en topman van WPP, het grootste advertentiebedrijf ter wereld.

Het jaar 2017 „was not a pretty year” en het slechtste sinds 2009 toen het 8% omzet kwijtraakte. Dit jaar vertoont eveneens een slappe start, aldus de 73-jarige topman Martin Sorrell van het concern met 130.000 werknemers wereldwijd. WPP wordt vaak gezien als de kanarie in de kolenmijn voor de advertentiesector en toekomstige groei. Mediabedrijven in de hele sector verloren donderdag op de beurs.

Het Britse WPP boekte zelf een omzetstijging met 5,4% tot £15,3 miljard. Maar dat bedrag kende veel mist vanwege valutabewegingen en aankopen. Het aandeel kelderde met 15% op de Londense beurs na de gemelde jaarresultaten en vooral de vooruitblik van ’advertentiegoeroe’ Sorrell.

Het haalde 5,4% meer orders binnen vorig jaar en verwerkte tot £55,6 miljard aan orders. De winst was £2,5 miljard, maar het valuta-effect haalde daar £1,3 miljard vanaf.

Sorrell waarschuwde echter opnieuw voor de vernietigende kracht van Google en Facebook, die in zijn thuismarkt bijna 60% van de advertentieuitgaven binnenhaalden. WPP spendeert bijvoorbeeld £4,4 miljard van zijn klanten aan advertentiecampagnes bij Google. Dat was vorig jaar een toename met 10% op jaarbasis, WPP sluisde dik £1 miljard van zijn klanten naar Facebook.

Dit jaar investeert de reclamereus tot £400 miljoen aan digitale investeringen om in de online race bij te blijven. De Nederlandse advertentiemarkt groeide online eveneens. Branchevereniging DDMA waarschuwde voor het effect van nieuwe privacyaanscherpingen.

Onder WPP valt een trits bedrijven als J Walter Thompson en GroupM. Sorrell kondigde forse kostenbesparingen aan, vooral door het beter laten samenwerken van deze advertentie- en marketingbedrijven.

WPP gaf vorig jaar al enkele omzetwaarschuwingen af. WPP is niet alleen met de sobere vooruitblik: Publicis, Omnicom en Interpublic hebben allemaal problemen om zich aan te passen aan bedrijven die minder geld besteden aan adverteren op de klassieke manier.

Sorrell zelf blijft een van de best betaalde bestuurders in het Verenigd Koninkrijk. Vorig jaar kreeg hij in totaal £70 miljoen ondanks gemor van aandeelhouders, dit jaar is dat £46 miljoen.