Nieuws/Financieel
1736489
Financieel

Mediahuis tevreden over ’scharnierjaar’

Amsterdam (DFT) - Het Belgische Mediahuis, moederbedrijf van dagbladen De Telegraaf en NRC Handelsblad, zag vooral door overnames zijn groepsomzet vorig jaar met 49% groeien naar €616 miljoen.

De nettowinst daalde 19% naar €14,8 miljoen, zo meldde Mediahuis donderdag. De winstdaling kwam mede door eenmalige kosten ter hoogte van €16,5 miljoen die werden gemaakt bij onder meer de overname van de Telegraaf Media Groep (TMG) in juni vorig jaar.

TMG levert dankzij „snel en efficiënt ingrijpen in de kosten” volgens Mediahuis inmiddels een positieve bijdrage aan het netto resultaat van de groep. Dankzij de snelle verkopen van TMG-puzzeldochter Keesing en een belang in Talpa Radio bleef de extra schuldenlast van het Belgische mediabedrijf ook beperkt. De nettoschuld van het bedrijf steeg vorig jaar met €34,8 miljoen naar €111,1 miljoen.

„2017 was een scharnierjaar voor Mediahuis”, constateerde Mediahuis-topman Gert Ysebaert. „2018 kondigt zich aan als een een uitdagend jaar waarin het maken van keuzes centraal zal staan. Meer dan ooit zet Mediahuis daarom in op de verdere digitale transformatie van zijn core business. We hebben fantastische merken die er echt toe doen voor mensen.”

Mediahuis is inmiddels een Belgisch-Nederlands mediabedrijf met 3200 werknemers en een dagelijkse verkoop van 516.000 kranten in België en 900.000 in Nederland. Tot de groep behoren onder meer de Belgische kranten De Standaard, Het Nieuwsblad/De Gentenaar, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg, en de Nederlandse dagbladen De Telegraaf, NRC Handelsblad, Haarlems Dagblad, De Limburger en het Noordhollands Dagblad.

De verkoop van de Belgische kranten daalde vorig jaar met 3%, wat vooral kwam door minder afzet in de losse verkoop. De verkoop via abonnementen bleef nagenoeg stabiel, met een verdere verschuiving naar digitale abonnementen. Zowel De Standaard als NRC wisten een stijging in de totale verkoop te realiseren (+0,4% respectievelijk +4,3%).