Nieuws/Financieel
1754202
Financieel

’Open Lelystad Airport zo snel mogelijk’

Ryanair-topman Michael O'Leary

Ryanair-topman Michael O'Leary

Luchtvaartmaatschappij Ryanair heeft de Europese Commissie ingeschakeld om Lelystad Airport sneller open te krijgen. Dat zegt topman Michael O’Leary dinsdag in Brussel bij een bijeenkomst van lobbyclub Airlines for Europe tegen De Telegraaf.

Ryanair-topman Michael O'Leary

Ryanair-topman Michael O'Leary

„De opening van Lelystad is vertraagd, omdat ze opnieuw bezig zijn met de milieueffectrapportage. Krankzinnig, want er ligt al een luchthaven die gebruikt wordt. Het is niet zo dat daar vanaf nul aan moeten beginnen”, zegt O’Leary.

„Deze vertraging heeft maar één doel: de positie van de Koninklijke KLM op Schiphol beschermen. We hebben contact met de Europese Commissie hoe deze niet gebruikte capaciteit zo snel mogelijk te onsluiten. Schiphol is ook eigenaar van Lelystad en kan zo de zaken naar haar hand zetten.” De Ierse prijsvechter heeft honderden vliegtuigen in bestelling staan en wil ook verder groeien in Nederland.

Uitstel

Minister van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) heeft twee weken geleden besloten om de opening van de overloopluchthaven van Schiphol nog eens met een jaar uit te stellen. Er is veel protest uit de provincies Overijssel en Gelderland vanwege de lage aanvliegroutes naar Lelystad en er staan gemeenteraadsverkiezingen voor de deur. De oplossing voor de laagvliegroutes, de herindeling van het luchtruim, is pas in 2023 klaar.

Het uitstel van Van Nieuwenhuizen lost daar niet veel op, aldus de Ryanair-topman. „De luchtverkeersleiding kan niet verkeer op meerdere banen tegelijkertijd afhandelen? Dat is hun werk. Hoe dacht je dat het in Londen in zijn werk ging met vijf luchthavens die relatief dicht bij elkaar liggen? Ook dit is vertraging om KLM op Schiphol te beschermen”, zegt O’Leary.

Tegelijkertijd met het uitstel van Lelystad heeft minister Van Nieuwenhuizen ook besloten dat er geen tijdelijke verruiming voor Schiphol komt, hoewel ze met het uitstel wel eenzijdig oude afspraken breekt. Hierdoor zit de luchtvaart op slot in Nederland tot en met 2020.

Oprekken

„Het maximum aantal vliegbewegingen op Schiphol is een politieke afspraak en heeft niets met de werkelijke situatie te maken. Wij verwachten dat de luchthaven dit zal oprekken naar 550.000 bewegingen”, zegt O’Leary.