Nieuws/Financieel
1757667
Financieel

’Consument moet zelf manier van betalen kunnen kiezen’

Amsterdam - Consumenten moeten te allen tijde zelf kunnen kiezen of ze met contant geld betalen of met hun pinpas. Hiervoor pleiten de Nationale Ombudsman en het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) waarin onder meer De Nederlandsche Bank (DNB), de detailhandel en horeca zijn vertegenwoordigd.

Bij steeds meer gemeenten kan alleen nog maar worden gepind, zo meldt de Volkskrant. Wie zijn rijbewijs of paspoort ophaalt, kan deze dus niet met contant geld betalen. De Ombudsman en DNB bekritiseren deze ontwikkeling en vinden dat betalen met contant geld mogelijk moet blijven omdat er burgers zijn die om uiteenlopende redenen niet willen of kunnen pinnen, zoals ouderen, verstandelijk of visueel beperkten.

Het betalingsverkeer wordt steeds digitaler. Sinds 2015 betalen consumenten meer aankopen met de pinpas dan met contant geld. Inmiddels wordt 54,5% van alle betalingen gepin, zo blijkt uit gezamenlijk onderzoek van Betaalvereniging Nederland en De Nederlandsche Bank naar het gebruik van contant geld en de pinpas in Nederland in 2016.

Is de grafiek niet (goed) te zien? Klik dan hier.

Uit dat onderzoek komt ook naar voren dat pinnen of contant betalen aan leeftijd is gebonden. Tieners (12-18 jaar), 65-plussers en laagopgeleiden betalen veelal contant. Tieners zijn, ten opzichte van vorig jaar, wel vaker gaan pinnen. Zij laten de grootste groei zien (7 procentpunten), samen met jongvolwassenen (19-24 jaar) die de meest fervente pinners zijn.