Financieel/Nieuws
1758921
Nieuws

Olaz-maker geeft reclamewereld dreun

Olaz-producent beperkt advertenties drastisch.

Olaz-producent beperkt advertenties drastisch.

Amsterdam - Reclamebureaus vrezen voor inkomstenderving nu levensmiddelenbedrijf Procter & Gamble (P&G) als ’s werelds grootste adverteerder honderden contracten met reclamebedrijven schrapt.

Olaz-producent beperkt advertenties drastisch.

Olaz-producent beperkt advertenties drastisch.

P&G, met merken als Gillette, Head & Shoulders, Oral-B, Olaz, Always en Pampers Baby Dry, wil nog eens $2 miljard op contracten besparen. Afgelopen drie jaren heeft het voor $750 miljoen weggesneden aan contracten.

P&G spendeert geschat $10,7 miljard per jaar aan marketing en advertenties.

De directe concurrent van Unilever wil veel meer van het reclame- en marketingwerk intern gaan uitvoeren en in kosten snijden.

Dat betekent fors verlies voor de grootste reclamebureaus Publicis en WPP. Die verloren respectievelijk 1,5% en 2,4%.

P&G werkte tot nu toe wereldwijd met zesduizend bureaus. Dat aantal brengt het concern met een omzet van $65 miljard terug tot 2500 stuks. WPP kondigde vorige week zijn processen sneller te versimpelen, kennelijk al anticiperend op de ingrepen bij P&G.

Grote bedrijven doen in toenemende mate direct zaken met internetplatforms als Google en Facebook, aldus P&G-Marc Pritchard tegen de Financial Times. Terwijl dienstverleners als Deloitte en Capgemini zich ook op het terrein van WPP en Publicis zijn gaan begeven.