Nieuws/Financieel
1760914697
Financieel

Sterke maand juni redt eerste halfjaar voor Accell

HEERENVEEN (AFN) - Fietsenfabrikant Accell, bekend van merken als Batavus en Sparta, heeft de fietsenverkoop in juni fors zien toenemen. Daarmee wist de beursgenoteerde onderneming stevige verkoopdalingen in voorgaande maanden te compenseren. Het bedrijf denkt dat de coronapandemie bij veel mensen de interesse voor fietsen extra heeft aangewakkerd, omdat het een gezond en groen vervoersmiddel is.

De halfjaaropbrengsten kwamen uiteindelijk 4 procent hoger uit op circa 677 miljoen euro. In juni, toen alle fietsenwinkels weer open waren, schoot de omzet met meer dan 53 procent omhoog. De sterke vraag naar fietsen, onderdelen en accessoires van voor de coronacrisis zet door, constateert topman Ton Anbeek. Het bedrijf merkt ook dat de populariteit van elektrische bakfietsen verder toeneemt, mede dankzij de introductie van de nieuwe generatie Carqon e-cargo bikes.

Hogere kosten

De virusuitbraak en alles wat daar bij komt kijken heeft bij Accell wel tot druk op de marges geleid. De onderneming kampte met verstoringen in de toeleveringsketen en dat leidde tot hogere kosten Het bedrijfsresultaat (ebit) zakte met 19 procent. Onder de streep bleef een kleine 29 miljoen euro over, tegen bijna 30 miljoen euro in de eerste helft van vorig jaar.

Waarschijnlijk komt het bedrijfsresultaat in heel 2020 eveneens onder het niveau van vorig jaar uit. Volgens Accell zorgt Covid-19 op korte termijn bovendien voor veel onzekerheid. Het bedrijf werkt aan het verbeteren van de beschikbaarheid van zijn producten. Daarmee hoopt Accell meteen een goede basis te leggen voor het volgende fietsseizoen. Dat het imago van de fiets door de virusuitbraak sterker is geworden, is iets waar de onderneming op de langere termijn nog van hoopt te profiteren.

"Accell in achtbaan in eerste halfjaar"

Dit vindt DFT-verslaggever Yteke de Jong:

„Accell heeft in een achtbaan gezeten in het eerste halfjaar. Aanvankelijk werd de productie zelfs ingekrompen als gevolg van de coronacrisis. In juni schoten de verkopen echter omhoog, onder meer door stimuleringsprogramma’s van Europese overheden om burgers meer aan het fietsen te krijgen. Daarmee is Accell op wonderbaarlijke wijze opgestaan. Maar de fietsenmaker zal in het verdere jaar een speelbal van onzekere externe omstandigheden blijven.”

Volg Yteke de Jong op Twitter: @ytekedejong

Veilig betalen
14 dagen bedenktijd
Veilig betalen
14 dagen bedenktijd