Daarmee is er brandstof voor een nieuwe ronde in het gevecht tussen KLM en de moedermaatschappij over de zelfstandige bedrijfsvoering. Die leek tot bedaren te zijn gebracht door het belang dat minister Hoekstra vorig jaar nam in Air France KLM, toen deze moest voorkomen dat topman Pieter Elbers van KLM buiten de deur werd gezet door Smith. Maar Smith heeft in zijn doelstellingen voor dit jaar laten opnemen dat hij meer werk wil maken van de integratie tussen Air France en KLM. „Wij vragen ons af wat Ben Smith bezielt om dit als doel voor dit jaar op te nemen”, zegt bestuurder Dario Fucci van de ondernemingsraad (or) van KLM donderdag. „De bonus van Smith is van tafel, maar de doelstelling staat er nog steeds. Het strookt niet met ons beeld van de toekomst en ook niet dat van de Nederlandse regering. Integratie is nu geen onderwerp van gesprek. Als hij denkt op deze manier zijn strategie te voeren, dan komt hij van een koude kermis thuis.” Integratie kan ook een bezuinigingsmaatregel zijn, nu Air France KLM diep moet ingrijpen om de coronacrisis te boven te komen. Het blauwe leger, de vakbonden en personeel van KLM zijn in opperste staat van paraatheid. „De huidige integratie heeft bewezen dat het al optimaal werkt. Kijk naar ons resultaat over 2019”, zegt voorzitter Rob Swankhuizen van de Nederlandse vakbond van luchtvaarttechnici. „Het KLM-gevoel wordt bij integratie weggerukt. Het blauwe hart kan hierdoor de geest geven.” Uit de jaarrekening blijkt dat Air France €53 miljoen winst maakte, waar KLM €460 miljoen bijdroeg aan de winst. De Nederlandse staat wil nu, met aanstaande staatssteun, een strikt gescheiden huishouding blijven voeren, zo melden bronnen aan De Telegraaf. De bonus van Smith zou dit jaar grotendeels gestoeld zou zijn op het binnenhalen van kasgeld, dat nu grotendeels van de Nederlandse en Franse staat komt. Dit had hij op 3 april nog geregeld. Echter: alleen de eenmalige variabele beloning is van tafel, niet het zogeheten longterm investmentplan. Vorig jaar bedroeg dit €2 miljoen. „Het voorstel in Frankrijk van Ben Smith kwam uit persoonlijk gewin. Dit steekt de or van KLM”, aldus Fucci. Dubbelspel Door het bonusplan werd de toekomst van KLM onzeker, omdat Hoekstra geen staatssteun of garanties dreigde te geven. Daarmee zou het doek vallen voor de luchtvaartmaatschappij. Dubbelspel van Smith, want deze dient als KLM-commissaris ook de continuïteit van de onderneming voor ogen te houden. Smith hield volgens ingewijden zijn mond over zijn eigen bonus, toen hij afgelopen weekend met de rvc en or van KLM moest overleggen over de rel die was ontstaan rondom debeloning van Elbers. De rvc van KLM probeert het salaris van Elbers al een paar jaar meer in lijn te brengen met dat van collega-topmannen, maar door reorganisaties en pesterij vanuit Frankrijk lukt dat maar steeds niet. Daarom zit Elbers met zijn zes ton per jaar onder veelverdieners als Smith (€4 miljoen) en Lufthansa-collega Carsten Spohr (€5,6 miljoen). Dit zorgt voor spanning aan de top. Topman Pieter Elbers van KLM besloot donderdag in de aandeelhoudersvergadering van KLM 20% van zijn vaste salaris in te leveren om het goede signaal te geven en het mogelijk te maken dat KLM straks kan doorstarten. „Hier scheiden de mannen zich van de jongetjes”, zegt voorzitter Reinier Castelein van vakbond De Unie. „Smith paste zijn eigen bonuscriteria aan in crisistijd en Elbers toont karakter door in te leveren.”