Nieuws/Financieel
1770814
Financieel

Facebook haalt muziek Ed Sheeran binnen

Ed Sheeran live in de Ziggo Dome.

Ed Sheeran live in de Ziggo Dome.

Facebook heeft een licentie-deal met Warner Music Group gesloten, de laatste in een serie van overeenkomsten om muziekrechten aan de site te binden. Facebook gaat hiermee vol de concurrentie van YouTube en Google aan.

Ed Sheeran live in de Ziggo Dome.

Ed Sheeran live in de Ziggo Dome.

Dankzij de overeenkomst kunnen Facebook en zijn onderdelen Instagram, Messenger en Occulus video’s en berichten van artiesten als Ed Sheeran, Bruno Mars en Cardi B., the Eagles, Madonna, Jay-Z tot Nina Simone gaan delen zonder dat er financiële claims komen.

Dat melden de bedrijven vrijdag. Bedragen die Facebook voor de licentie betaalt zijn niet gemeld. Gebruik van de muzie via WhatsApp blijft voorlopig uitgesloten.

Facebook werd afgelopen maanden op de huid gezeten door muziekrechtenbedrijven om te betalen voor alle video’s die via het online netwerk met 1,86 miljard gebruikers worden doorgezet. Eerder sloot het social netwerk een deal met Indy Label, WMG, Warner Bros., Warner Classics/Nashville.

Virals Rae Sremmurd

De overeenkomst is anderzijdse een poging van Facebook om via muziekvideo’s en contacten van de miljardair-artiesten met online miljoenen volgers een groter bereik te behalen.

Tot nu toe werd voor het delen van de muziek door Facebook niet betaald. Dat gebeurt voortaan wel. Ook video-virals zoals die van de Mannequin Challenge, met een hit van Rae Sremmurd, leverden de artiesten miljoenen likes op Facebook.