Nieuws/Financieel
1771423
Financieel

Helft kinderen heeft spijt van aankoop

Amsterdam - Vrienden en reclame zijn het meest van invloed op het koopgedrag van kinderen. Ook vloggers maken vaak indruk: een op de zes kinderen wil graag iets kopen omdat ze het in een vlog hebben gezien.

Dat blijkt uit een onderzoek Junior Monitor van Wijzer in geldzakenin de kader van de Week van het geld. Thema van dit jaar is ’Wanneer ben je rijk’. Hoewel een kwart van de kinderen denkt dat geld gelukkig maakt, staat vriendschap toch hoger in het vaandel: het merendeel van de ondervraagde kinderen geeft aan liever drie goede vrienden te hebben dan €1.000,-.

Acht op de tien kinderen in groep 5 tot en met 8 krijgen zakgeld, gemiddeld tussen de €8,60 en €11,10 per maand. Naast zakgeld verdienen veel kinderen wat geld bij met het doen van klusjes, zoals de hond uitlaten, boodschappen doen en de auto wassen. De meesten geven hun eigen geld uit aan speelgoed, maar ook aan snoep, games en boeken/tijdschriften.

Vrienden, reclame en vloggers spelen bij het doen van uitgaven een belangrijke rol: drie op de tien kinderen zeggen dat het (heel) vaak voorkomt dat ze iets willen hebben omdat een vriend(in) het ook heeft. Daarnaast zegt een kwart (heel) vaak iets te willen hebben omdat ze een specifieke reclame hebben gezien. Vloggers doen het ook goed, as het gaat om aanprijzen van goederen. De aankopen vallen echter niet altijd in goede aarde: de helft van de kinderen heeft weleens iets gekocht waar hij/zij later spijt van kreeg.

De Week van het geld, die elk jaar wordt gehouden, heeft als doel om leerlingen te leren omgaan met geld, zodat ze later financieel zelfredzaam zijn. Immers, jong geleerd is oud gedaan! Medewerkers van onder meer banken, verzekeraars en gemeenten geven deze week ruim 5.000 gastlessen en workshops op basisscholen door het hele land.