Nieuws/Financieel
1772075
Financieel

Benschop nieuwe topman Schiphol

Schiphol - Dick Benschop wordt de nieuwe topman van Schiphol. Dat bevestigt de raad van commissarissen van Schiphol vrijdagavond.

De benoeming moet binnenkort nog voorgelegd worden aan minister Hoekstra (Financiën). Benschop (60) was tot een paar jaar geleden directeur van Shell Nederland. Eerder was hij staatssecretaris van Buitenlandse Zaken voor de PvdA. Benschop staat voor een moeilijke opgave. De luchtvaart is in Nederland vastgelopen door het ongebreidelde groeibeleid in de afgelopen jaren. Hierdoor is Schiphol, drie jaar eerder dan verwacht vol.

Benschop moet er voor zorgen dat Schiphol de komende jaren weer verder kan groeien en het hoofdpijndossier Lelystad Airport vlot trekken. De opening van Lelystad Airport is onlangs weer met een jaar uitgesteld naar 2020 na protesten van inwoners van Overijssel en Gelderland. Een ‘maatschappelijke antenne’ was belangrijk in de profielschets.

Schaap vijf poten

De Shell-directeur wordt benoemd voor vier jaar. Benschop geldt als een verbinder en strategisch denker. Minister Hoekstra, die als aandeelhouder ook betrokken wordt bij de benoeming, werkte ook voor Shell. Deze zei gisteren dat Schiphol op zoek is naar een „schaap met vijf poten”.

De luchtvaartmaatschappijen wilden graag iemand die hun taal spreekt. In de jaren ’90 werkte Benschop vier jaar bij Schiphol als adviseur en lobbyist. „Hij was betrokken bij de ontwikkeling van de Polderbaan”, zegt een bron. De nieuwe topman van Schiphol kent Hans Smits goed, de huidige voorzitter van de rvc van luchtvaartmaatschappij KLM, de grootste klant. Deze was in de tijd van Benschop president-directeur van de luchthaven.

Draagvlak

In het gisteren verschenen jaarverslag over 2017 meldde de raad van commissarissen (rvc) van de luchthaven dat de huidige topman Nijhuis te weinig gedaan heeft aan de toekomst van de luchthaven en het ontwikkelen van voldoende draagvlak voor verdere groei.

De afgelopen jaren zette Schiphol met de prijsverlaging van in totaal 23% de poorten open voor prijsvechters. Tegelijkertijd liep de opening van de overloopluchthaven Lelystad Airport vertraging op. Hierdoor zit de Nederlandse luchtvaart de komende jaren op slot.