Financieel/Geld

Marktkoopman heeft last van Action en Primark

Meer eten, minder kleding.

Meer eten, minder kleding.

Roel Dijkstra

Zeewolde - Marktkooplui die kleding, textiel en tweedehands spullen verkopen hebben het steeds moeilijker. Ze leggen het af tegen prijsvechters als Action en Primark, blijkt uit onderzoek in opdracht van branchevereniging CVAH.

Meer eten, minder kleding.

Meer eten, minder kleding.

Roel Dijkstra

De omzet van markten als geheel daalt tot onder de grens van €2 miljard, bijna een derde minder dan in 2000. Het marktaandeel van markten binnen de detailhandel is sinds de eeuwwisseling met 2% gedaald.

De opkomst van prijsstunters zorgt ervoor dat met name kramen met kleding en textiel en kramen met tweedehands spullen het zwaar hebben. In tien jaar tijd stopten vijfhonderd marktkooplui met hun kleding of textielhandel en driehonderd ondernemers met hun kraam met tweedehands artikelen.

Kramen die duurzaam voedsel en streekproducten verkopen winnen wel aan populariteit. De consument gaat überhaupt graag voor voedsel naar de markt. Sinds 2007 kwamen er duizend voedselkramen bij. Een deel van die nieuwe kramen staat vooral op foodtruckfestivals, maar ook op ouderwetse markten groeit het aandeel marktkramen met vooral biologisch, duurzaam of lokaal voedsel.

Omdat het aantal verschijnende en verdwijnende kramen elkaar ongeveer in evenwicht houdt, verandert het aantal marktkooplui al jaren niet. Ook nu nog zijn het er ongeveer 11.000.