Nieuws/Financieel
1804283
Financieel

Varo Energy bevestigt beursgang

Amsterdam - Brandstofleverancier Varo Energy heeft maandag zijn voorgenomen beursgang in Amsterdam bevestigd.

Bestuursvoorzitter Roger Brown en financieel directeur Robin Edwards spreken in een korte toelichting over de plannen van de onbekende reus ($13,4 miljard omzet, $371 miljoen ebitda in 2017) over hun wens om toegang tot de aandelenmarkten te krijgen voor eventuele financiering van toekomstige uitbreidingen. „En het is goed voor onze naamsbekendheid. Want bijna niemand kent ons nu.”

Varo Energy is een onafhankelijke brandstoffen en oliehandelaar met het hoofdkantoor in Zwitserland. Het bedrijf bestaat pas sinds 2012, het jaar waarin het de raffinaderij van het failliete Petroplus in Cressier, Zwitserland overnam.

Reggeborgh en Vitol

Sindsdien heeft Varo Energy, dat tot op heden gefinancierd is door grootaandeelhouders Vitol (grote private oliehandelaar), Reggeborgh (familie van wijlen Dik Wessels) en Carlyle (met een belangrijke rol voor olie-investeerder Marcel van Poecke), zich via fusies en overnames ontpopt tot de grootste onafhankelijke brandstoffenhandel van West-Europa, onder meer door de hele downstream-keten van raffinage tot aan levering in één hand samen te brengen.

Grote oliemaatschappijen namen de afgelopen jaren juist afstand van hun downstream-activiteiten, omdat die minder rendeerden dan upstream (exploratie en productie).

Toeleverancier

Het werkt als planner en leverancier aan luchtvaartmaatschappijen, rederijen, kookgas en stookolie voor gezinnen, levert asfalt (bitumen, bijproduct van olieraffinage) aan wegenbouwers en bedient benzinepompen.

Zelf heeft het onder meer 161 pompstations, twee raffinaderijen (deels) en tientallen opslagtanks in de Benelux, Zwitserland, Duitsland en Frankrijk. Eén van de grootste overnames was die van Argos Oil uit Rotterdam, waar Wessels en Van Poecke kort daarvoor botsten met Peter Goedvolk, de man die Argos groot maakte.

Goedvolk vertrok na een juridische strijd, Argos vond later onderdak bij Varo.

Varo Energy heeft een solide groei doorgemaakt, zegt het zelf, door te profiteren van prijsverschillen op een gefragmenteerde en onoverzichtelijke markt.

Waarom wilt u naar de beurs?

Brown: „Een beursnotering geeft toegang tot de kapitaalmarkt en dat kan een financieringsbron voor verdere groei zijn.” Edwards: „Hoewel die nu nog volledig uit de kasstroom geschiedt, wij hebben amper schulden.”

Willen uw aandeelhouders volledig verkopen en cashen?

Brown: „Zij verkopen 30 tot 40 procent bij deze beursgang. Wat hun langetermijnplannen met de rest van de aandelen zijn, moet u hen zelf vragen.”

Dit is een jong bedrijf, het trackrecord is pas enkele jaren oud.

Brown: „Er zit een ervaren management, 13 man met ongeveer 25 jaar ervaring bij grote olie- en brandstofbedrijven per persoon.”

U bent een fossiele energiebedrijf. Is de trend naar duurzamer energieverbruik geen gigantische bedreiging? Denk aan dieselverboden in steden.

Brown: „Nee. De verkopen van diesel dalen inderdaad, Maar dat leidt nog niet tot veel meer elektrisch rijden. Eerder tot een stijging van het aantal benzineauto’s. En dat is goed voor ons, want onze productiecapaciteit zit iets meer in benzine dan in diesel. En vrachtwagens op elektriciteit? Die blijven nog lang op diesel hoor.”

Shell wil ze anders op vloeibaar gas (LNG) laten rijden. En schepen daar ook op laten varen.

Brown: „Dat kan, maar dat is een relatief klein deel. En LNG is nog niet overal wereldwijd beschikbaar. Alleen op enkele vaste vaarroutes van a naar b en weer retour. In 2020 moet het zwavelgehalte in scheepsdiesel van 3,5% naar 0,5% dalen. Ook dat speelt ons in de kaart, omdat je dan richting types brandstof gaat die wij makkelijker leveren. Tot slot hebben wij, in tegenstelling tot anderen, veel capacititeit om biobrandstoffen bij te mengen in conventionele brandstoffen voor auto’s. Dat moet ook per 2020, met 10% in Europa. Ons marktaandeel in Zwitserland op dit vlak is 80 procent, in de Benelux 20 procent. En vergis je niet, de markt wereldwijd van fossiele brandstoffen groeit gewoon nog met 7% dit jaar.”

Zoekt u niet ook een credit rating, zodat u obligaties kunt gaan uitgeven?

Edwards: „Een creditrating ja, maar niet om onze balans vol schuld te zetten om bijvoorbeeld overnames te doen. Wij zijn tevreden met onze lage schuldpositie.”

Beursgenoteerde aandeelhouders noemen een schuld - ebitda ratio van 0,6 ’een luie balans’. Ga maar meer lenen en geef maar aan ons, zeggen ze dan. Kijk maar naar Unilever.

Edwards: „Wij betalen dividend uit de kasstroom, 30 tot 50 procent van de onderliggende winst voor belastingen.”

U gaat concurreren met Shell: nooit het dividend verlagen, liever voortdurend stijgen?

Edwards: „Wij willen waar mogelijk een progressief dividendbeleid voeren.”

Zijn er aandelen voor particuliere beleggers beschikbaar?

Brown: „Jazeker, maar hoeveel, daar wordt meer over bekend wanneer het prospectus uit is.”