Nieuws/Financieel
1806566555
Financieel

Hogere kosten drukken winst Air France-KLM

Parijs - Luchtvaartonderneming Air France-KLM heeft het belangrijke derde kwartaal van het jaar afgesloten met een lagere winst. Onder meer hogere personeels- en brandstofkosten en uitgaven voor het uitfaseren van de Airbus A380 drukten het resultaat. De onderneming verwelkomde wel meer reizigers dan een jaar eerder.

De operationele winst van het Nederlands-Franse concern zakte met 165 miljoen euro tot 900 miljoen euro. Onder de streep resteerde een bedrag van 366 miljoen euro, hetgeen 420 miljoen euro minder was in vergelijking met het derde kwartaal van 2018.

De brandstofkosten van Air France-KLM stegen in de meetperiode met 135 miljoen euro. Daarnaast reserveerde het concern 100 miljoen euro voor het afscheid van de superjumbo A380. Verder stegen de loonuitgaven met 5 procent tot ruim 2 miljard euro. Het bedrijf nam meer personeel aan om de capaciteitsuitbreiding te ondervangen. Ook stegen de lonen van medewerkers.

"Reddingsboei blijft KLM"

Dit vindt DFT-verslaggever Yteke de Jong:

„Het wordt spannend in de komende tijd bij Air France KLM. Hoewel ceo Benjamin Smith zegt dat de luchtvaartmaatschappij op schema ligt om de kosten te verlagen, lopen de kosten in zijn totaliteit op. Bovendien gaat de luchtvaartmaatschappij ruim €3 miljard investeren in een nieuwe vloot, waarvoor nieuw geld opgehaald moet worden. De reddingsboei blijft voorlopig KLM, dat het effect van de nieuwe dure cao nog niet ziet. Hoewel de marge van fors terugliep, blijft de Nederlandse divisie in het derde kwartaal binnen de combinatie schitteren met 8,5% marge.”

@ytekedejong op Twitter

Dollar

Financieel directeur Frédéric Gagey wees in een toelichting ook nog op het negatieve effect van de duurdere dollar. Verder zorgde het wegvallen van de failliete branchegenoot Aigle Azur, die bepaalde diensten afnam van Air France, voor een domper. Al met al bestempelde hij de resultaten als weinig verrassend. Hij wees daarbij ook op de prestaties van Air France-KLM afgezet tegen die van branchegenoten als Lufthansa en British Airways-moeder IAG.

Bij KLM viel het operationele resultaat 61 miljoen euro lager uit tot 512 miljoen euro. Air France was goed voor 383 miljoen euro, hetgeen 110 miljoen euro minder was dan een jaar eerder. Eenmalige kosten voor de kwestie Aigle Azur en een nabetaling aan partner Delta Air Lines vanwege stakingen kostte de Franse tak 30 miljoen euro.

Transavia

Transavia was goed voor een operationeel resultaat van 173 miljoen euro. Dat betekende een daling van 5 miljoen euro. Verder was bij de vrachtdivisie sprake van een volumedaling van 5,3 procent. De totale reizigersstroom van Air France-KLM zwol met 2,1 procent aan tot 29,1 miljoen passagiers. De totale omzet kwam uit op 7,7 miljard euro.

Voor het hele jaar rekent Air France-KLM op een brandstofrekening die 600 miljoen euro hoger uitvalt tot 5,5 miljard euro. Verder wil het concern de kosten omlaag krijgen. Exclusief wisselkoerseffecten en brandstofkosten rekent het concern op een daling tot 1 procent. Op 5 november doet het bedrijf zijn strategie uit de doeken.