Financieel/Geld
1811188
Geld

Spaarsaldo’s in belastingaangifte mogelijk achterhaald

Leuker kunnen we het niet maken.

Leuker kunnen we het niet maken.

Amsterdam - Bij het invullen van de belastingaangifte is het dit jaar extra opletten in box 3. Omdat 31 december 2016 op een zaterdag viel, zijn veel transacties op de laatste dag van het jaar niet verwerkt. In elk geval ING en ABN Amro hebben de Belastingdienst de spaarsaldo’s opgestuurd van 30 december 2016.

Leuker kunnen we het niet maken.

Leuker kunnen we het niet maken.

Klanten van die twee banken die op 31 december van het afgelopen jaar nog geld hebben overgemaakt, moeten die transacties zelf verwerken in hun belastingaangifte. ING heeft de procedures inmiddels aangepast, waardoor het probleem zich bij de aangifte over 2018 niet meer voordoet.

Dubbel

Bij ABN Amro is het volgend jaar dubbel opletten: die bank heeft de spaarsaldo’s van 29 december 2017 aan de fiscus doorgespeeld. Transacties in de laatste twee dagen van 2017 komen over een jaar dus niet in de vooraf ingevulde aangifte terecht.

Woordvoerders van ABN en ING bevestigen klachten daarover tijdens het belastingspreekuur van De Financiële Telegraaf. Veel belastingbetalers maken op de laatste dagen van het jaar nog geld over, zodat ze onder de belastingvrije grens van de vermogensrendementsheffing, of spaartaks, uitkomen. Dat gaat onder meer om schenkingen aan kinderen of het versneld afbetalen van de hypotheek.

Aanpassen

Bij het invullen van de belastingaangifte kunnen mensen hun spaarsaldo handmatig aanpassen. „Het rekeningafschrift, mét de transacties van 31 december, geldt voor de fiscus als bewijsmateriaal”, zegt een ABN-woordvoerder.

Wie zijn aangifte al heeft ingediend en nu bang is het verkeerde spaarsaldo te hebben doorgegeven, hoeft niet te treuren: iedereen mag tot 1 mei onbeperkt aangiftes insturen. De laatste versie is voor de Belastingdienst leidend. Aanpassen van het box 3-saldo is dus nog steeds mogelijk.

De woordvoerder van ABN Amro benadrukt dat er niets fout is gegaan. „We hebben alles zo gedaan zoals we met de Belastingdienst hebben afgesproken. En we hebben onze klanten erover geïnformeerd.”

Zaterdag in De Financiële Telegraaf: de meest gestelde vragen van het Belastingspreekuur. En de antwoorden op die vragen.

Op de hoogte blijven van het belangrijkste financiële en consumentennieuws? Meld je aan voor onze nieuwsbrief, klik hier.