Financieel/Geld

ABN Amro stopt met beleggerstelefoon

DIJKSTRA BV

Amsterdam - ABN Amro trekt de stekker uit de Beleggingslijn, het 0900-nummer waar klanten hun orders telefonisch kunnen doorgeven.

DIJKSTRA BV

Per 1 april, volgende week zondag, kunnen ABN-klanten met een beleggingsrekening hun koop- en verkoopopdrachten alleen via een app of online doorgeven.

Niet dat de Beleggingslijn helemaal nooit meer gebeld werd: de laatste anderhalf jaar hebben nog 15.000 klanten een of meerdere keren van de dienst gebruikgemaakt. Er is zelfs een ’harde kern’ van ongeveer 750 beleggende ABN Amro-klanten die minstens eens in de twee maanden bellen. Vaak hebben die klanten niet de mogelijkheid, kennis of durf om online te beleggen.

Volgens een zegsman van de bank is het voor beleggers niettemin beter dat ze hun orders niet meer telefonisch kunnen doorgeven. „Telefonisch beleggen is duur: het kost €6 extra per opdracht, en het duurt even voordat de order is verwerkt. Een online koop- of verkooporder is goedkoper en wordt sneller uitgevoerd.”

De woordvoerder erkent dat het voor sommige klanten ’even wennen’ is om orders op een andere manier door te geven. „Maar we zijn al lang bezig met het benaderen van mensen, desnoods gaan we bij ze thuis langs, en de meeste klanten begrijpen het uiteindelijk.”

ING heeft nog wel een telefoonlijn voor beleggers, maar die is een stuk prijziger dan die van ABN Amro. De bank rekent een opslag van €12,50 per koop of verkoop. De Rabo beleggerslijn vraagt €10 extra.

Bekijk meer van