Nieuws/Financieel
1833637930
Financieel

Huawei zegt sorry voor sluikreclame Booking.com

Sluipreclame was niet de bedoeling, aldus Huawei.

Sluipreclame was niet de bedoeling, aldus Huawei.

Amsterdam - Eigenaren van een Huawei-smartphone zagen op hun vergrendelscherm ineens het logo van Booking.com.

Sluipreclame was niet de bedoeling, aldus Huawei.

Sluipreclame was niet de bedoeling, aldus Huawei.

Volgens techwebsite Android Police waren de advertenties in elk geval op de P30 Pro, P20 Pro, P20, P20 Lite, Honor 10 van het Chinese telefoonmerk te zien.

De reclame verscheen bij eigenaren die de Magazine-functie gebruiken. Hiermee krijg je iedere dag een andere afbeelding te zien.

Excuses

De afbeeldingen zijn onderdeel van ScreenMagazine. Ze zijn te zien geweest in Duitsland, Noorwegen en Nederland.

De reclame van Booking.com had er niet tussen mogen zitten, zegt een Nederlandse woordvoerder van Huawei tegen de NOS. Hij biedt gebruikers die er last van hadden excuses aan.

Samenwerking

De Chinese telefoonmaker en reiswebsite werken wel samen. In 2016 was Booking.com de eerste voorgeïnstalleerde reis-app op Huawei-telefoons, aldus techsite Tweakers.

Wie de afbeelding wil verwijderen, kan het scherm omhoog vegen. Er verschijnt dan een balk met icoontjes, waaronder een prullenbak. Klik daar op, en de advertentie is weg.