Nieuws/Financieel
1837900599
Financieel

Fusie Peugeot en Fiat creëert vierde automaker ter wereld

Amsterdam - Met de afronding van een fusie tussen de Franse automaker PSA, het moederbedrijf van Peugeot, Citroën en het Duitse Opel, en het Italiaans-Amerikaanse Fiat Chrysler is zaterdag de vierde automaker ter wereld ontstaan. Het aandeel in het nieuwe concern, dat Stellantis heet, is vanaf maandag 18 januari verhandelbaar aan de beurs van Milaan, en een dag later ook aan de beurs van New York.

De veertien merken van het nieuwe concern Stellantis zijn goed voor zo'n 9 procent van de autoverkopen wereldwijd. Alleen Volkswagen, de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi en Toyota zijn nog groter.

De fusie van de twee bedrijven, die elk 50 procent van de nieuwe onderneming uitmaken, was een langdurig proces. De coronacrisis zorgde daarbij voor wat extra vertraging. Na goedkeuring van toezichthouders en de eigen aandeelhouders gaan de twee automakers zaterdag officieel op in Stellantis dat 52 miljard dollar waard is.

Maandag debuteert dat bedrijf op de beurzen van Parijs (PSA) en Milaan (Fiat Chrysler). Dinsdag neemt Stellantis ook de Amerikaanse notering van Fiat Chrysler over als de aandelenbeurzen daar een dag later aan de beursweek beginnen na een lang weekeinde vanwege Martin Luther King-dag.

Stellantis krijgt zijn hoofdkantoor in Amsterdam en zal geleid worden door PSA-topman Carlos Tavares. John Elkann, nu nog president-commissaris bij Fiat Chrysler en een telg van de Agnelli-familie die eigenaar is van de Italiaanse automaker, wordt voorzitter van de nieuwe combinatie.

Elektrisch

PSA, waar naast de grote drie merken ook DS en Vauxhall onder vallen, en Fiat Chrysler, dat ook merken als Jeep, Ram, Dodge, Maserati, Alfa Romeo en Lancia voert, liggen achter op veel andere merken op het gebied van elektrische auto's.

De samenvoeging werd in de autosector dan ook als noodzakelijk gezien om de hoge investeringen en onderzoekskosten die bij de overstap naar elektrisch rijden horen mogelijk te maken. Beide bedrijven denken tot zo'n 5 miljard euro te besparen op die ontwikkelkosten, maar ook op de productie.

Overcapaciteit

Dat met name Fiat Chrysler de noodzaak van schaalvergroting inzag was al eerder duidelijk. Dat bedrijf flirtte eerder al met PSA en kwam daarna tot een fusieovereenkomst met Renault die op weerstand vanuit de Franse overheid stuitte. Daarna was de weg weer open voor een nieuwe romance met PSA en deze keer kwam het wel tot een overeenkomst.

Overigens is elektrisch rijden niet het enige probleem waar Stellantis voor staat. PSA is vooral groot in Europa en doet het ook goed in het Midden-Oosten, Afrika en Latijns-Amerika. Fiat Chrysler is een grote speler in Europa en de Verenigde Staten. Beide bedrijven doen het niet geweldig in China, de grootste automarkt ter wereld. Verder is er door de coronacrisis een enorme overcapaciteit in de autobranche.